آیا تیم مدیریتی شما برای سرمایه گذاران جذاب است؟

اقداماتی که باید طی جذب سرمایه یا فروش کلی کسب‌وکار انجام شود، اعمالی بسیار گسترده و همچنین خسته‌کننده است. در کنار مذاکره‌های وقت گیر کسب‌و‌کار شما باید به کار و فعالیت خود و توسعه آن به صورت عادی ادامه دهد. دستیابی به مزیت های رقابتی کار دشواری است و برای کسب این اولویت باید متفاوت باشید، یک تیم مدیریت خوب می‌تواند تمام این تفاوت‌ها را ایجاد کند.

همه سرمایه‌گذاران چه آنهایی که در پروژه‌های جذب سرمایه وارد عمل می‌شوند و چه آنهایی که کل یک کسب‌وکار موجود را خریداری می‌کنند، انتظار دارند با یک تیم قوی، حرفه‌ای و مجرب در پس پرده کسب‌وکار مورد نظر مواجه شوند. داشتن یک تیم با این خصوصیات، ارزش مادی کسب‌وکار شما و توانایی فروش آن را بالا می‌برد. علاوه بر این وجود این تیم باعث می‌شود که شما تمرکز خود را از امور روزمره کسب‌وکار برگرفته و تماما انرژی  خود بر فرآیند جذب سرمایه متمرکز کنید.

شما در مدیریت یک کسب‌وکار به یک حوزه‌ی وسیعی از توانایی‌های مکمل نیاز دارید، اما توجه داشته‌ ‌باشید که تیم نباید بیش از حد بزرگ باشد. هر چه افراد بیشتری در روند مذاکرات حضور داشته ‌باشند موارد پیچیده‌تر از قبل می‌شود. نقش‌های بسیار مهمی وجود دارند که حضور آنها در مذاکرات ضروری است.

در مواقعی‌که شما محدوده‌ی جذب  سرمایه گذاری را بالا می‌برید وجود یک مدیر امور مالی ضروری است. به فکر صرفه‌جویی نباشید؛ شما به یک مدیرمالی حرفه‌ای نیاز دارید. کسی که بتواند شما را به چالش بکشاند و قادر به جستجو و برنامه ریزی رو به جلو باشد. در بهترین حالت بایستی کسی را پیدا کنید که کسب‌وکار کوچکی را به شرکتی بزرگتر تبدیل کرده‌ باشد و تجربه و ارتباطات لازم را دارا باشد.

همانطور که گفته‌ شد دو حالت در پیش روست؛ در حالت فروش کلی، موسسین بهتر است نظاره‌گر باشند تا نشان دهند که خروج آنها از کسب‌وکار بر رشد و توسعه‌ آن تاثیر نخواهد داشت. اما در حالت جذب سرمایه انعطاف پذیری بیشتر موجود است. اگر موسس به عنوان مدیر اجرایی در کسب‌وکار باقی بماند، پیشنهاد می‌شود از یک مدیر برنامه‌ریزی برای مدیریت امور روزمره کسب‌وکار استفاده شود؛ تا مدیر اجرایی بتواند فرآیند تزریق سرمایه را مدیریت کند.

هر آنچه که شما تصمیم می گیرید؛ تقسیم نقش عملیاتی و استراتژیک به رویارویی با چالش های افزایش سرمایه‌گذاری کمک خواهد‌ کرد که کسب و کار و فرآیند تزریق منابع سرمایه‌گذاری‌شده در مسیر نگه داشته شود.

داشتن یک بازرس هم می‌تواند مفید باشد. داشتن یک بازرس قوی باعث افزایش اعتماد به کسب‌وکار شما می‌شود. دقیقا همان چیزی که خریداران و سرمایه‌گذاران دنبال آن می‌گردند. آنها همچنین می‌توانند از شبکه‌‌ارتباطی خود کسانی را به عنوان سرمایه‌گذار به شما معرفی کنند. دست‌آخر‌هم چون آنها عضو تیم مدیریت شما نیستند، خیلی مهم است که وکلای قابل اطمینان داشته‌باشید تا شما را از دردسرهای احتمالی دورنگه‌دارند.

آماده‌کردن تیم

تیم مدیریت باید این اطمینان را بدهند که در صورت خروج موسسین از کسب‌وکار، آنهامسئولیت خود را ترک نخواهند کرد. بنابراین اعضای اصلی شما باید حداقل 6 ماه قبل از سرمایه گذاری و مدت زمان بیشتر در صورت فروش کلی کسب‌وکار مشخص باشند بنابراین آنها زمان خواهند داشت که در رابط با موضوع  و تمام موارد مربوطه اطلاعات کسب کنند. مدیر امور مالی نیاز است که تمامی اعداد داخلی و خارجی را بداند، مدیرعامل و مدیر برنامه ریزی باید به طور مستقل حجم کار خود را مدیریت کنند. و شما باید حدود رسمی و غیر رسمی کاری بازرس را در مجموعه‌تان مشخص کنید.  در طول فرایند توسعه سرمایه‌گذاری، تیم شما باید صلاحیت و  قدرت نظارت بر روی تمام موارد را نشان دهد برای مثال باید در تمامی جلسات با سرمایه‌گذار حضور داشته‌باشند. همچنین اگر شما در حال خروج از کسب‌وکار هستید، آنها باید بتوانند بدون شما جلسات را اداره کنند.

تیمی که در ذهن ساخته‌شود به درد نمی‌خورد. همه اعضای تیم شما باید آماده باشند و در کنار شما برای ماندن حضور داشته‌باشند. همچنین شما می‌توانید از یک برنامه مدیریت انگیزش استفاده کنید. اگر همه اعضای تیم  متعهد باشند، آنها بیشتر‌علاقه‌مند به ایفای نقش در جایگاه صحیح خواهند بود. با  اجرای برنامه‌های انگیزشی شما قادر خواهید بود، برنامه آموزشی طراحی کنید و پاداش‌هایی برای رسیدن به اهداف خاص تعریف کنید؛ و این نوید تیمی با عملکرد بالا به شما خواهد داد.

سرمایه‌گذاران چه می‌خواهند؟

این نکته را در نظر بگیرید که سرمایه‌گذاران مختلف اولویت‌های مختلفی خواهند داشت و این شما هستید که باید تیم خود را متناسب با آن شکل دهید. سرمایه‌گذاران کوچک شاید خواهان ماندن شما در کسب‌وکار باشند درحالی که خریداران بزرگ این مورد برایشان اهمیت ندارد. سرمایه گذار کوچک احتمالا زمان بیشتری برای کسب و کار صرف کند؛ بنابراین این شماید که باید تصمیم بگیرید آیا این کار می‌تواند برای شما مناسب باشد یا ممکن است مانع رهبری و مدیریت شما شود. درنقطه مقابل سرمایه‌گذاران بزرگتر دوست دارند که شما و تیم مدیریت کسب‌وکار‌شما را پیش ببرند. البته این بدین معنی نیست که شما اختیارات گذشته را خواهید داشت. خصوصا سرمایه‌گذاران کوچک می‌توانند همه زمان شما را در اثر گزارش‌گیری‌ها، جلسات حصول اطمینان توانایی تیم شما در سطوح استراتژیک، تلف کنند. اگر شما در فکر ایجاد یک شرکت سهامی عام هستید باید مطمئن باشید که تیم شما آمادگی نظارت عمومی را داشته‌باشند،‌تیم خود را برای هردو موقعیت خروج از کسب‌وکار و افزایش سرمایه آماده کنید،‌سرمایه‌گذاران به دنبال کسب‌وکاری با پتانسیل هستند و این یعنی نمی‌شود که بر یک شخص اتکا داشته‌ باشند.

بنابراین اگر در مقوله‌ی پیشرفت و موفقیت جدی هستید بدانیدکه توسعه‌دادن تیم به صورت استراتژیک یک عمل مهم برای کسب‌وکارتان است و این شانس را به شما می دهدکه به صورت پایدار رشد کنید.