استارتاپ آن است که خود ببوید، نه آن‌که فاندر بگوید!


مقدمه

از آن‌جایی که یک استارتاپ از یک ایده‌‌ شروع می‌شود، از همان ابتدا طرف‌دارانی برای خود پیدا می‌کند، به‌خصوص اگر آن استارتاپ در استارتاپ‌ویکند و یا رویداد‌های مشابه استارتاپی معرفی شود و توسعه پیدا کند. خب امروز بحث جدا نشدنی همه‌ی کسب‌وکارها، بحث طرف‌دار است. هر کسی، هر سازمانی، هر شرکتی، هر شهری و یا هر کشوری که طرف‌دار زیاد و روز افزون داشته‌ باشد، روز به روز موفق و موفق‌تر می‌شود. پس استارتاپ بعد از این‌که فهمید می‌تواند نیازی را برطرف کند و محصول یا خدمتی که برای آن نیاز ایجاد کرده را بفروشد، به فکر فروش بیش‌تر محصول و خدمت خود می‌افتد که این امر فقط با طرف‌داران زیاد ممکن است. همین طرف‌داران موجود استارتاپ، مشتریان اولیه و پٌر ذوق استارتاپ هستند. این طرف‌داران بسیار نقش مهمی در پیش‌برد و ترویج فروش دارند. این‌ها را نباید از دست داد. یک استارتاپ همیشه باید مشتریان و طرف‌داران خود را به خوبی مدیریت کند.

 

یک استارتاپ چگونه طرف‌داران روزافزونی داشته باشد؟

  1. دوستان و آشنایان

به طور معمول هر نفر فامیل و دوستانی دارد که با آن‌ها در ارتباط است. دقت کنید تک تک دوستان و آشنایان شما باید از استارتاپ شما با خبر باشند و آن را کسب و کار حرفه ای شما بدانند. در اینجا شاید ابهامی به وجود آید که استارتاپ من به درد فلان دوستم نمی خورد، این درست است. ولی شما باید به آن دوست تان هم استارتاپ تان را معرفی کنید چرا که دوست شما دوستان دیگری هم دارد. اگر دوستان و آشنایان شما درک کامل و خوبی از استارتاپ شما داشته باشند، شک نکنید آنها مشتاقانه استارتاپ شما را به دیگر دوستانشان معرفی خواهند کرد. چون استارتاپ شما نیازی را به طور متفاوت برطرف می کند، معرفی دهان به دهان آن را قوی تر و قوی تر کنید. همین که گفتیم استارتاپ آن است که خود ببوید نه آن که فاندر بگوید

  1. مشتریان بالقوه و بالفعل تان کجاست؟

حتمن یک سیستم مدیریتی مشتریان و مخاطبان برای استارتاپ تان داشته باشید. این کار باعث می شود آماری دقیق از فروش، مخاطبان یا طرف داران جدید، فرصت های پیش آمده، رفتار مشتریان، شناسایی نیازهای جدید و خیلی چیزها داشته باشید. یک استارتاپ باید ناز مشتریان بالفعل خود را بکشد چرا که حداقل این مشتری یک بار خرید انجام داده است یا از سرویس استارتاپ استفاده کرده است. و می تواند دوباره به راحتی اعتماد کند. ( دقت داشته باشید که این مطلب به طور عمومی نوشته می شود. برای همین از اصطلاحاتی همچون خرید و ... استفاده می شود که به طور منحصر به فرد برای هر استارتاپی قابل تغییر است )

 

  1. فرصت ایجاد کنید

برای افزایش طرف دار، برای مشتریان بالفعل خود فرصت های متفاوتی ایجاد کنید. مثلن تخفیف های روزانه ارائه دهید یا فرض کنیم استارتاپ ما سرویس های رایگانی دارد، می توان به مشتریانی که از این سرویس های رایگان استفاده می کنند فرصت استفاده از سرویس های غیر رایگان در زمان محدود داد تا طعم غیر رایگان را بچشد. مثلن فرض کنید سرویسی اینترنی داریم، اعلام شود که با اولین ثبت نام به مدت یک ماه سرویس غیر رایگان، رایگان ارائه می شود. بسته به نوع استارتاپ شما، فرصت های زیادی می توان ایجاد کرد.

 

  1. طرف داران شما در شبکه های اجتماعی هستند

اولین کاری که باید یک استارتاپ بعد از تکمیل مدل کسب و کارش انجام دهد، ایجاد صفحه در شبکه های اجتماعی ست. در ایران کاربران ایرانی بیشتر در تلگرام و اینستاگرام هستند، پس شما هم باشید. برنامه ی منظمی برای مدیریت شبکه های اجتماعی خودتان داشته باشید. کاری کنید که مخاطبان شما به مطالبی که به اشتراک می گذارید تشنه باشند. در شبکه های اجتماعی از محصولات یا سرویسی که می دهید زیاد نگویید. کارهای غیر منتظره ای انجام دهید. مثلن اگر تیم هستید، کلیپی خلاق به اتفاق تیم تان درست کنید که در گوشه ای از کلیپ به محصول و خدمت استارتاپ اشاره شده باشد. این شما هستید که باید شب و روز در شبکه های اجتماعی طرف دار پیدا کنید.

 

  1. عطری که خوش بو باشد فضا را در بر می گیرد

ایده ی استارتاپ شما هرچقدر بکرتر، آن قدر بهتر. شما فرض کنید در مهمانی هستید که همه لباس های شیک و گران قیمتی پوشیده اند که ناگهان از پله ها دختری زیبا با لباسی زیباتر نظر همه را جلب می کند. استارتاپ شما آن دختر است و بقیه یا رقیب های شما هستند و یا طرف داران شما و آن مهمانی بازار هدف شما. خیلی خوب است که در این بازار همتایی نداشته باشید و منحصر به فرد باشید.

  1. استارتاپ باید هویت داشته باشد

خلاصه کنیم. مرسدس بنز را دوست دارید یا سانگ یانگ را؟ از کدامیک طرف داری می کنید؟.

شما شاید بخواهید مانند تویوتا عمل کنید یا هیوندای، مشکلی نیست، ولی حتمن باید استارتاپ هویت داشته باشد. هویتی که نام، نشان، سخن و تیپی یک پارچه داشته باشد.

  1. می خواهید سامسونگ باشید یا اپل؟

در این انتخاب شما طرف داران تان را مشخص می کنید. در مارکت موبایل تنوعی که سامسونگ در محصول دارد، اپل ندارد و همچنین طرف داری که اپل دارد، سامسونگ ندارد و هر کدام طرف دارانی با سلایق و علایق متفاوت دارند. به محض این که فهمیدید می خواهید اپل باشید یا سامسونگ، طرف داران شما به سوی شما می آیند.

خب این نکات، نکاتی کلیدی بودند و به طور عموم می توانند به هر استارتاپی مفید باشند. هیچ وقت یادتان نرود که چیزهای غیر منتظره و متفاوت همیشه خریدار دارند. پس عطری پدید آورید که با بوی خود همه را تسخیر کند.