چطور کسب‌وکاری را با دوستان آغاز کنیم و دوست هم بمانیم

اجازه ندهید که استرس بیزینس نوپا روابط شما را خراب کند

در شروع یک بیزینس جدید با دوستان برخی نکات مهمی وجود دارد که باید به آنها توجه شود. مطمئنا شما نقاط ضعف، قوت و خصلت های همدیگر را می‌دانید و اگر قرار است زمان زیادی را با شرکای تجاری خود صرف کنید، چرا این شرکا همان کسانی نباشند که واقعا دوستشان دارید؟

به توصیه های زیر توجه کنید

کار خود را قانونمند انجام دهید

یکی از اشتباهات رایجی که کارآفرینان تازه‌کار در راه اندازی شرکت انجام می‌دهند این است که شرکت با مسئولیت محدود ثبت می‌کنند چون با این حرکت می‌توانند بیشتر کارهای خود را بدون نیاز به وکیل یا بازرس پیش ببرند. تاثیر این غفلت و اشتباه در قراردادهای کاری نمایان می‌شود. در انجام بسیاری از کارها، این سند و مدرک کلیدی به طور واضح و با جزئیات بیان می‌کند که چه کسی در بیزینس شرکت حق اظهار‌نظرو تصمیم‌گیری را دارد، سودهای حاصله چگونه باید تقسیم شوند و اگر یکی از طرفین کنار بکشد شرایط چگونه‌خواهد‌بود.

در رابطه با چشم‌انداز، رسالت و نظام‌ارزشی گفتگو کنید

این کلمات شاید شبیه عبارات سردرگم کننده بوروکراتیک باشد اما این مفاهیم می‌توانند در رشد، توسعه و تصمیمات بنیادین کسب‌وکارتان به شما کمک کند. ارائه ایده‌و نظرات مختلف و بهادهی به آنها می توانند در تصمیم گیری های مهم به شما کمک کنند و باعث پیشرفت کسب و کار شما شوند. جن هنسرد یکی ازموسسان شرکت سیمپل گرین اسموثیز می گوید"برای اینکه بفهمید خواسته های شما از همدیگر در انجام کارهای شراکتی یا جداگانه چیست زمان کافی صرف کنید". دوستان باید شرکت را طوری اداره کنند که زمانی را که باید با خانواده باشند برای انجام برخی کارهای دیگر نگذارند و ارزش زمانی را که با خانواده صرف می کنند بدانند.

خصوصیات شخصی خود را محک بزنید

هنسرد می‌گوید: ممکنه فکر کنید که دوستتان رو به طور کامل شناخته‌اید اما وقتی وارد کسب‌وکار شدید باید از اینکه وقتی تحت فشار باشند چطور کار می‌کنند اطلاع‌ کافی داشته‌باشید. دوست شما خواه یک لیدر با اراده یا یک شخص عادی اجتماعی باشد باید بتواند در برقراری ارتباط بهتر به شما کمک کند و زمانی که در برخی مسائل توافق نظر ندارید، به شما کمک کند تا راه‌حل میانه را پیدا کنید.

طبقه بندی کردن، اعتماد کردن و پیروز شدن

چهار دوست دانشگاهی زمانی که در سال 2010 یک شرکت عینک آفتابی بچه‌گانه به نام Babiators را‌ تاسیس کردند، این موضوع را می‌دانستند که باید وظایف و مسئولیت را تقسیم کنند. یکی از موسسان این شرکت مولی فینینگ می گوید که " هرکدام از ما حوزه و قلمرو خودش را داشت".

برای اینکه سردرگم نشوند یک "ماتریس تصمیم گیری" ایجاد کردند که نشان می‌داد در چه مواقعی افراد میتوانند به صورت فردی تصمیم بگیرند و چه مواقعی افراد میتوانند نظرات خودشان را ابراز کنند.

خوش گذارانی و بیزینس را از هم جدا کنید

شاید رابطه ی دوستی شما با بحث و گفتگو هایی در رابطه با استخدام های جدید و گردش مالی کم رنگ تر شود، زمانی که برخی کارهای بیزینیس خوب پیش نمی رود سعی کنید زمانی را برای حل این مشکلات کنار بگذارید. شرکای بابیاتور زمانی را برای شرکت در جشن‌ها و رویدادها مختلف اختصاص می‌دادند؛ یعنی جایی که می‌توانستند بیشتر در موضوعاتی غیر از  کار صحبت کنند. هنسرد و سلنر برای برقراری ارتباط یک پروتکل دارند. هنسرد می گوید: " ما از اس ام اس فقط زمانی که کارشخصی داریم،مسائل مربوط به مسافرت و یا زمانی که به پاسخ‌گویی سریع نیاز است استفاده می کنیم."در غیر این صورت با ایمیل، اسلک،‌‌ تماس تلفنی و... انجام می دهیم."