سال جاری، نقطه عطف بازاریابی از طریق موبایل

در اواخر سال 95، کمپانی‌هایی که بر روی گوشی‌های هوشمند و تبلت ها فعالیت می‌کنند تقریباً 50 درصد گردش مالی در حوزه بازاریابی دیجیتال را به خود اختصاص خواهند داد. علاوه بر این، یک پیش‌بینی نشان می‌دهد که تلفن‌های همراه تا سال 1400 حدود 72% از آگهی‌های تبلیغاتی دیجیتال را دربرمی‌گیرند.

اما آیا می‌دانستید که به نظر می‌رسد سال 95 یک نقطه‌ی عطف است؟

در سال جاری پروژه‌های بازاریابی دیجیتال شرکت‌های تحقیقاتی در سطح جهان 50% رشد داشته است. این موضوع باعث شده است هزینه تبلیغات از طریق تلفن همراه تقریباً به 29 میلیارد دلار، کمی کمتر از نصف، کاهش پیدا کند.

بنا به یک دلیل بسیار عمیق، سال آینده بیشتر گردش‌ مالی در حوزه دیجیتال بر روی موبایل متمرکز خواهد شد؛ چراکه امروزه اکثر کاربران زمان بیشتری را صرف استفاده از موبایل نسبت به استفاده از کامپیوتر می‌کنند. این موضوع تأثیر تلفن‌های هوشمند را در کمپین‌های بازاریابی بیش‌ازحد تسهیل می‌کند. در این قسمت به سه موضوعی که مردم بیشتر به آن‌ها تمایل دارند و که بازاریاب‌ها باید آن‌ها را در نظر بگیرند، اشاره خواهیم کرد.

1. سبد خریدی به اندازه نمایشگر موبایل

در اینجا آماری را ذکر می‌کنیم که بسیار شگفت‌انگیز است. بازاریاب‌هایی که با شرکت ناینس دسیمال که مجموعه‌ای فعال در زمینه موبایل مارکتینگ واقع در سانفرانسیسکو است، کار می‌کنند، افزایش 80 درصدی در بازدید از فروشگاه در اولین روز اجرای بسیاری از کمپین‌های موبایل را گزارش کرده‌اند. مشتریان این شرکت عبارتند از امریکن اکسپرس، کامکست، کرافت، مایکروسافت، استارباکس، تارگت و تویوتا.

تبلیغات تلفن همراه در فروش فیزیکی چه قدر تأثیرگذار است؟ شرکت نرم‌افزاری 4 اینفوی سانمتیو، در کالیفرنیا می‌تواند به این سوال پاسخ دهد. این شرکت اطلاعات پژوهشی را در همکاری با شرکت رسانه‌های دیجیتال کاتالینا جمع آوری می‌کند.

یافته‌ها نشان می‌دهد که با توجه به سابقه‌ی همکاری این دو شرکت، داشتن این انتظار که خرده‌فروشی‌ها برای هر 1000 واکنش در موبایل مارکتینگ که می‌تواند شامل دانلود اپلیکیشن، لایک و . . . باشد، 30 $ فروش داشته باشند، منطقی به نظر می‌رسد. این مثال حدود 10 نوع محصول از قبیل نوشابه، محصولات کودک، غذا و کالاهای سلامت و زیبایی را پوشش می‌دهند.

به گفته‌ی تیم جنکین، سال‌ها پیش هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که موبایل بتواند بر روی فروش‌های آفلاین تأثیر بگذارد. بازاریاب‌ها هم‌اکنون می‌توانند انتظار بازده بالاتری داشته باشند. به‌هرحال این تصور که کاربران تمایلی برای انجام یک خرید از طریق تبلت یا هر وسیله‌ی که در دست جا می‌شود را ندارند، دور از واقعیت است.

بنا به تجربه سریتو، یک شرکت نرم‌افزاری متخصص در "اجرای تبلیغات "، با افزایش اندازه صفحه نمایش تلفن‌های هوشمند، تعداد معاملات انجام گرفته بیشتر می‌شود. مدیر مالی شرکت سریتو، می‌گوید: در 6 ماه آینده، مشتریان ما شاهد تعداد بیشتری فروش‌های الکترونیکی توسط تلفن‌های همراه خواهند بود. پیش‌بینی می‌شود این خریدها شامل کالاهای ارزان‌تر باشد. امروزه، اندازه‌ی سبدهای خرید با اندازه نمایشگر تبلت‌ها و کامپیوترهای شخصی برابری می‌کند.

2. میکرومامنت ها را دریابید

در حالی که کاربران بیشتر تحت تأثیر تلفن‌های همراه قرار میگیرند، در مقابل بازاریاب‌ها فرصت کمتری برای نفوذ در آن ها دارند. این موضوعی‌است که رفته‌رفته شفاف‌تر می‌شود. کاربران بیشتر تمایل دارند از گوشی‌های خود برای چک کردن ایمیل، انجام تراکنش‌های مالی، جستجو برای یک کسب‌وکار محلی و یا استفاده از یک اپلیکیشن موبایل برای کسب اطلاعات، استفاده نمایند. گوگل اینها را "میکرو مامنت " می‌نامد و نتیجه بسیار متفاوت‌تر است، از آنچه که بازاریاب‌ها از کمپین‌های کامپیوتر انتطار دارند.

شارون رولندز، مدیر عامل شرکت نرم افزار بازاریابی دیجیتال ریچ لوکال، می‌گوید: شما باید جاهایی که ترافیک مشتری در آن زیاد است را پیدا کنید و اگر نتوانید این کار را بکنید از دور رقابت خارج خواهید شد. شما باید در اپلیکیشن‌ها حضور داشته باشید.

 

3. اکثر مردم از تبلیغات فراری هستند

در سال‌های اخیر کاربران اینترنت بیش از پیش به استفاده از بلاکر برای بلاک کردن آگهی‌های تبلیغاتی تمایل نشان می‌دهند. در سپتامبر 2014، استفاده حدود 144 میلیون نفر از بلاکر هاگزارش شده است. اما این‌ها بیشتر آمارهایی برای مرورگرها در کامپیوترهای شخصی هستند. در مورد تبلت ها و گوشی‌های تلفن همراه چطور؟

پاییز امسال، در به روز رسانی سیستم عامل اپل، آی او اس 9، این امکانات به مرورگر سافاری آیفون آورده خواهد شد، این امکان جدید برخی از از بازاریاب‌ها را نگران ساخته است. طی تحقیقات اپ لوین با اینکه این ابزار ها خیلی گران نیستند، اما بعید به نظر میرسدکه مورد استقبال قرار گیرند. چون برای بسیاری از کاربران پرداخت 2 دلار در ماه هم سخت است.

نتیجه‌گیری

            امسال را بیش از هر سال دیگری فعالیت‌های بازاریابی کسب‌وکار خود را بر روی موبایل‌مارکتینگ متمرکز کنید. دیگر مجالی برای بیشتر فکر کردن هم وجود ندارد. با توجه به افزایش پتانسیل کاربران داخلی در استفاده از اپلیکشن‌، این روز‌ها را، می‌توان روزهای انفجار موبایل مارکتینگ نامید.