چگونه با موفقیت استارتاپ خود را ارزش گذاری کنیم؟

اگر در حال راه‌اندازی یک استارتاپ جدید و یا در حال بازسازی یک استارتاپ موجود، هستید در هر دو صورت ممکن است با این سؤالات روبه‌رو شوید که با چه سرعتی باید رشد کنید تا هم بتوانید در بین رقبا دوام بیاورید و هم با آن‌ها رقابت کنید.

اگر یاد بگیرید که چگونه استارتاپ خود را ارزش‌گذاری کنید می‌توانید آن  را به موفقیت برسانید.

فازبندی استارتاپ

  • برای اینکه بدانید چه موقع و چگونه ارزش‌گذاری کنید، در ابتدا باید تفاوت بین فازهای استارتاپ را درک کنید.
  • فازهای استارتاپ می‌تواند نام‌های متفاوتی داشته باشد؛ اما همه‌ی آن‌‌ها یک‌چیز را نشان می‌دهد.

 

تشریح فازهای یک استارتاپ

  • فاز طوفان ذهنی: در این فاز تعداد بسیار زیادی ایده داده‌شده و هر یک از آن‌ها امکان‌سنجی می‌شود.
  • فاز توسعه: فاز توسعه به 3 مرحله‌ی بدون درآمد، درآمد بدون سود و سودآوری، تقسیم می‌شود.
  • فاز رشد: پس از اولین سوددهی، یک استارتاپ وابسته به نوع تکنولوژی و نرخ رشدش می‌تواند برای ماه‌ها و یا سال‌ها در مرحله‌‌ی رشد بماند.
  • فاز تنزل: پس از بازه‌ی زمانی رشد، استارتاپ به دلیل مواجه‌شدن با یک یا چند مانع، محدود می‌شود.
  • فاز احیای دوباره: در فاز احیای دوباره، شکست‌هایمرحله‌ی قبل می‌توانند باعث رشد بیشتر شوند.
  • فاز تحول/ تغییر جهت: استارتاپ در مسیر حرکتش ممکن است تغییرات زیادی متحمل شود؛مثلاً تغییر جهت دهد، تغییراتی در محصولات و سفارش‌هایش ایجاد شود، مالک اصلی تغییر کند، خریدوفروش سهام انجام شود و یا هرگونه تغییر دیگری اتفاق بیفتد.

 

ارزش‌گذاری

  • گفته می‌شود واقعی‌ترین آزمون برای ارزش‌گذاری، زمانی است که بتوانیم بخش‌های مختلف یک اتومبیل را درحالی‌که با سرعت 100 کیلومتربرساعت در‌حرکت است، عوض کنیم.
  • اگر اتومبیل هنوز سالم است، در این صورت می‌توان گفت که بیزینس‌ مدل شما قابلیت ارزش‌گذاری دارد.
  • اگر می‌خواهید استارتاپ خود را ارزش‌گذاری کنید، باید برای یک تغییر ساختاری و یا مدیریتی آماده شوید.
  • ممکن است برای مدیریت بخش‌های مختلف، در موقعیت‌های خاص عملیات کسب‌وکارتان، به مدیر دیگری نیاز داشته باشید.درحالی‌که تاکنون فقط یک نفر در مقام مدیریت وجود داشت.
  • اگر در حال دور شدن از سرمایه‌گذاران مراحل اولیه هستید، به یک برهه‌ی زمانی وارد خواهید شد که تمرکز تلاش‌ها از افزایش سرمایه، فرآیند‌های اساسی موسسه و همچنین سیر تکاملی شرکت، دور می‌شود.
  • شما پی خواهید برد زمانی که به‌طور طبیعی سرمایه‌گذاران مراحل بعدی را جذب می‌کنید، به ارزش‌گذاری خواهید رسید.

 

درباره‌ی رشد

  • در ارزش‌گذاری سریع استارتاپ‌تان، خطراتی وجود دارد.
  • اتومبیل مذکور ممکن است در سرعت 100 کیلومتربرساعت، متلاشی شود.
  • همچنین اگر بسیار آهسته و محافظه‌کارانه نیز عمل کنید، خطراتی وجود دارد.
  • و اگر حرکات سریع، ریسک و تغییرات هیجان‌انگیز اتفاق نمی‌افتد، نباید خود را درگیر استارتاپ کنید.

زمانی که با مفهوم رشد روبه‌رو می‌شوید، بدون شک از خود سؤالاتی را خواهید پرسید، وقت خود را کجا سرمایه‌گذاری کنم؟ هزینه‌های خود را در چه حوزه‌ای متمرکز کنم؟ چگونه بفهمم که آیا با نرخ رشد مناسبی پیشرفت می‌کنم یا نه؟ در ادامه به تعدادی روش بسیار مؤثر که رشد شمارا تقویت می‌کنند، خواهیم پرداخت:

  • بر روی پیشرفت‌های عملیاتی تمرکز کنید. به دنبال فرصت‌هایی باشید تا اصلاحات جزئی بر روی عملیاتی انجام دهید که رشد شما را قوی نگه دارد.
  • یک استراتژیست استخدام کنید. زمانی که از میان فاز رشد عبور می‌کنید، هیچ‌گاه احساس نخواهید کرد که همه‌ی منابع لازم را دارید. از عجله کردن برای استخدام اجتناب کنید و در عوض سعی کنید تا افراد مناسب را برای موقعیت‌های کلیدی، استخدام کنید.
  • ارزش نتیجه به‌دست‌آمده از یک ریسک را بسنجید. اگر بروی دو گزینه ورودی‌های برابر قرار می‌دهید، بر روی گزینه‌ای ریسک کنید که بهترین  نتیجه را می‌دهد.

چالش ارزش گذاری استارتاپ

بهترین برنامه‌ریزی‌ها هم نمی‌تواندشمارا از تجربه‌ی سختی‌هایی که برای رشد لازم است، در امان نگه دارد. همانند هر رابطه‌ی دیگری انتظار مشکلاتی از قبیل آنچه در زیر آورده‌ایم، داشته باشید:

  • تأخیر: در زمان‌بندی‌ها وجود تأخیر عادی است. معمولاً این تأخیرها بیشتر از یک روز طول می‌کشند. تحقیق کنید که چه مشکلاتی باعث عدم تحویل کالا در موعد مقرر می‌شود. دلایل آن احتمالاً مشکلات تکنیکی و یا مشکلات کارکنان خواهد بود.
  • کمبود بودجه: بعضی مواقع جریان نقدی بسیار حیاتی است. شاید ظرفیت تولید خود را پیش از آن‌که وقتش باشد، افزایش داده‌اید. شاید زمان کافی برای محکم‌تر کردن پایه‌های مالی خود، صرف نکرده‌اید. موجودی خود را بررسی کنید و برای حل این مشکلات آستین بالا بزنید.
  • بازار برای محصول: همه‌ی تحقیقات بازار نمی‌توانند غلط باشند! پس چرا شما هنوز پولی به دست نمی‌آورید؟ شاید به دلیل شرایط بازار باشد. شاید هم شما نتوانسته‌اید خود را وفق دهید؛ و یا شاید از پتانسیل‌های رشد خود استفاده نکرده‌اید. اکنون زمان آن رسیده است تا یک راه‌حل برای اصلاح این خطاها پیدا کنید.

چالش‌های ارزش‌گذاری در بدترین زمان ممکن پیدا می‌شوند و هیچ استارتاپی از آن‌ها در امان نیست.