چرا بازاریابی محتوا بهترین استراتژی بلندمدت است؟

بیشتر استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغات سنتی برای کوتاه‌مدت کارایی دارند. برای مثال ممکن است یک ایمیل برای افراد بسیار زیادی فرستاده شود اما بسیاری از آن‌ها بدون اینکه خوانده شوند، پاک می‌شوند و یا با آمدن مدل‌های جدید، طرح‌های قدیمی جذابیت خود را از دست می‌دهند؛و یا مثلاًیک بنر تبلیغاتی ممکن است برای چند ماه تأثیرگذار باشد،امّا کم‌کم خسته‌کننده خواهد شد و باید برای تداوم تأثیرگذاری، مکان دیگری را کرایه کنید.

این نوع سبک‌های تبلیغاتی به‌هیچ‌وجه اشتباه نیستند؛ مخصوصاً اگر تأثیر مثبت آن‌ها را می‌بینید، ولی اگر می‌خواهید برای طولانی‌مدت موفق باشید، به یک استراتژی باقدرت پایندگی بیشتری احتیاج خواهید داشت. ممکن استاستراتژی‌های بازاریابی مانند سئو و بازاریابی توسط شبکه‌های اجتماعی، نتایجی مؤثر به‌همراه داشته باشند اما بهترین استراتژی بلندمدت که هزینه زیادی نداشته باشد، بازاریابی محتوا است؛ که در ادامه به دلایل آن اشاره خواهیم کرد:

 

محتوا تقریباً همه‌ی استراتژی‌های آنلاین دیگر را تحت تأثیر قرار می‌دهد

در ابتدا باید بدانیم که محتوا به عنوان یک استراتژی مکمل برای بیشتر استراتژی‌های بازاریابی اینترنتی دیگر محسوب می‌شود:

 

  • محتوا با ایجاد تعداد بیشتر  ترافیک وب به سئو کمک می‌کند و با به دست آوردن تعدادی لینک خارجی به دامنه شما اعتبار می‌بخشد.
  • هر آنچه برای ساختن یک کمپین بازاریابی شبکه‌های اجتماعی لازم است را فراهم می‌کند.
  • می‌تواند مردم را برای ثبت ایمیل‌های بیشتر تشویق کند و زیربنایی برای ساختن یک کمپین بازاریابی ایمیلی به وجود آورد.
  • می‌تواند ارزش صفحه اصلی و دیگر صفحه‌های اینترنتی‌تان را افزایش دهد.
  • می‌تواند به شما در ایجاد ارتباط با سایر برندها و صنایع اینترنتی کمک کند.

 

علاوه براین تأثیرات اساسی که می‌تواند به‌صورت مکمل ایفا کند، محتوا تعدادی تأثیر غیرمستقل مثبت هم دارد.

بازدیدکننده‌های جدیدی جذب می‌کند: اگر شما در جاهای دیگری پست می‌گذارید یا فقط برای وبلاگ خودتان تولید محتوا می‌کنید، در هر دو صورت، احتمال زیادی وجود دارد که بازدیدکننده‌های بیشتری به وب‌سایت شما سر بزنند. شما می‌توانید به‌وسیله تبادل لینک پست‌هایتان با دیگر محتواهای اینترنتی، تعداد بازدیدکنندگانتان را افزایش دهید.

شما را مشهورتر می‌کند: افراد بیشتری محتوای شما را می‌بینند، درنتیجه افراد بیشتری برند شما را به یاد خواهند آورد که باعث می‌شود اعتبار و شهرت شما افزایش یابد.

اعتماد و وفاداری به برند شما را افزایش می‌دهد: وقتی یک بازدیدکننده به هر دلیلی به وب‌سایت شما سر می‌زند، محتوایتان می‌تواند اعتماد او به برند شما را افزایش دهد، البته درصورتی‌که آن محتوا قابل‌دسترس و به‌دردبخور باشد.

 

می‌تواند برای شما یک درآمد جداگانه‌ای ایجاد کند: اگر محتوای شما به‌اندازه‌ی کافی پربار باشد، می‌توانید آن را به‌عنوان سرویس جداگانه‌ای، در قالب کتاب الکترونیکی، از طرف شرکت خود ارائه دهید.

 

محتوای «اِوِر گرین» هرگز نمی‌میرد

به‌این‌علت به آن«اِوِر گرین» می‌گویند که هیچ‌وقت از بین نمی‌رود. محتوای روزانه، محتوای خبری و انواع دیگر محتواهایی که ارزش مقطعی دارند، همگی مهم هستند و بازدیدکننده‌های بیشتری را جذب می‌کنند، اما برخی از محتواها وجود دارند که برای مدت طولانی مناسب هستند. برای مثال، مردم همیشه می‌خواهند روش‌هایی برای برقراری ارتباط بهتر، یا نکاتی راجع به داشتن یک مسافرت بهینه، یاد بگیرند. طبیعتاً با پیشرفت تکنولوژی، برخی از موارد این بحث‌ها تغییر خواهد کرد و شما باید به‌طور پیوسته محتواهای قدیمی خود را به‌روزرسانی کنید. به لحاظ تئوری، محتوا برای همیشه زنده می‌ماند، هیچ‌وقت از ارزشش کم نمی‌شود که این ویژگی آن را به بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری بلندمدت تبدیل می‌کند.

هر متنی که می‌نویسید برای همیشه سودآوری خواهد داشت

تا وقتی‌که پستتان را پاک نکنید و یا لینکش را عوض نکنید، آن پست برای همیشه ارزش حقیقی دارد. پست‌های دیگران در وب‌سایت شما تحت کنترل صاحبانشان قرار دارند و شما کنترل کمتری بر روی آن‌ها دارید؛ اما برای بیشتر قسمت‌ها، هر آدرس جدید از محتوای شما، آدرس دیگری است که می‌تواند توسط «گوگل» ایندکس شده و در نتایج جست‌وجوها یافت شود.

 

امیدوارم شما با اصطلاح نرخ بازگشت سرمایه آشنا شده باشید. سرمایه‌گذاری بر روی محتوا نیز به همین شکل عمل می‌کند؛ و این سرمایه‌گذاری به‌هیچ‌وجه بیهوده نبوده و هیچ‌گاه از چرخه خارج نمی‌شود، البته تا زمانی که محتوا کم‌وبیش ماندگار باشد. اگر هر هفته 2 محتوا پست کنید، در سال اول 110 محتوا پست کرده‌اید، پس در سال اول 110 محتواخواهید داشت و به همان ارزش سود خواهید کرد. در سال دوم نیز، 110 عدد محتوا تولید می‌کنید اما 220 واحد سود برداشت خواهید کرد. سال سوم، شما 330 واحد سود به دست می‌آورید و همین روال ادامه دارد. درواقع، هرچه بیشتر مردم نام شما را ببینند، بیشتر محتوای شما را خوانده و هرچه بیشتر محتوای شما خوانده شود، به همان اندازه سود بیشتری به دست خواهید آورد.

 

محتوا ممکن است ارتقا داده شود و این امرهمیشه امری ضروری است

همان‌گونه که تکنولوژی‌های جدید و گرایش‌های جدید مردم به دنیای بازاریابی وارد شده است، ویژگی محتواها نیز ممکن است تغییر کند. برای مثال، امروزه ویدیو جای محتوای متنی را گرفته است و از همین چند سال قبل موضوعاتی با مفاهیم و معانی عمیق،مهم‌تر شده‌اند؛ اما هر اتفاقی هم بیفتد در اینکه محتوا همیشه باید مناسب و به‌روز باشد، هیچ فرقی نخواهد کرد؛ یعنی همه تغییراتی که در آن ایجاد می‌شود به روش تولید شدن آن و چگونگی دسترسی مردم به آن مربوط است.

 

شاید بازاریابی محتوا یک استراتژی بلندمدت است، ولی هرچقدر زودتر سرمایه‌گذاری بر روی آن را شروع کنید زودتر به سودآوری از آن خواهید رسید و برعکس، هرچه دیرتر سرمایه‌گذاری را شروع کنید، همان‌قدر دیرتر سود برداشت خواهید کرد. اگر تاکنون هیچ اقدامی نکرده‌اید بهتر است برای خودتان یک ایده و استراتژی تعیین کنید. چه اینکه محتوا را به‌طور مستقل به‌کارگیرید و چه اینکه آن را برای سایر استراتژی‌های خود زیرساخت قرار دهید در هر دو صورت از سرانجام این کار راضی خواهید بود.