هفت‌خان طرح کسب‌وکار

 شروع کسب‌وکار جدید، یک ریسک هیجان‌انگیز است. رساندن این کسب‌وکار به موفقیت، ‌همچنین انجام همه‌ی کارها،از همان ابتدا به بهترین شکل ممکن، بسیار دشوار است. اینجاست که اهمیت وجود طرح کسب‌وکار مناسب مشخص می‌شود.

طرح کسب‌وکار، یک بیانیه رسمی است که شامل اهداف کسب‌وکار، علت قابل‌دسترس بودن آن‌هاو راه‌های دست‌یابی به این اهدافمی‌باشد.به‌طور خلاصه، طرح کسب‌وکار، نقشه‌ی مسیر دستیابی به موفقیت است.

 باید به این نکته توجه داشته باشید که اگرچه ممکن است یک طرح کسب‌وکار، به‌طور مطلق باعث موفقیت نشود، اما حتماً به شما کمک خواهد کرد تا برای اجتناب از شکست، راه‌هایی که مناسب بوده و احتمال موفقیت در آن‌ها بیشتر است را، بشناسید. همچنین به شما کمک می‌کند از نقاط قوت و نقاط ضعف کسب‌وکار خود، درک روشنی داشته و راه‌هایی را بیابید که بر روی نقاط قوتتان سرمایه‌گذاری کرده و ریسک‌ها را کاهش دهید.

صرف‌نظر از این‌که در حال راه‌اندازی کسب‌وکاری جدید هستید و یا برای ارتقای کسب‌وکار فعلی خود برنامه‌ریزی می‌کنید، در هر دو صورت طرح کسب‌وکار، یک اصل بسیار مهم است. در ادامه به هفت‌خانی که باید بگذرانید تا به یک طرح کسب‌وکار موفق برسید، اشاره خواهیم کرد:

 

خان اول: خلاصه‌ای از طرح اجرایی

 خلاصه‌ای از طرح اجرایی، به‌طور مختصر، هدف و مقصد کسب‌وکار را مشخص می‌کند و در مورد موضوعاتی مانند توصیفی از کسب‌وکار، محصول و یا خدمتی که ارائه می‎‌شود، پتانسیل رشد، سرمایه‌های لازم، یک برنامه‌ی مشخص در مورد چگونگی پرداخت وام‌ها و سایر چیزهایی که در یک کسب‌وکار وجود دارد، به‌طورخلاصه بحث می‌کند.

بعضی مواقع، ممکن است نیاز داشته باشید تا طرح کسب‌وکاری را که تنظیم کرده‎‌اید به سرمایه‌گذاران و یا مشاوران مالی خود نشان دهید؛بنابراین باید اطمینان داشته باشید که در این خلاصه، دید کلی در مورد موارد بالا را برای خواننده فراهم کرده‌اید.

خان دوم: شرح کسب‌وکار

   در این بخش، کسب‌وکار خود را، برای خوانندگان معرفی می‌کنید؛بنابراین باید در مورد محصولات و خدماتی که کسب‌وکارتان ارائه خواهد داد، همچنین برنامه شما در مورد مکان و چگونگی ارائه آن‌ها به مشتریان بالقوه، توضیح دهید. در این بخش باید در مورد این‌که چه صنایعی با کسب‌وکار شما مطابقت دارد و در مورد بازار هدفتان، به‌طور واضح شرح دهید.

صنایع مرتبط با کسب‌وکار خود را تحلیل کرده و در مورد اینکه کسب‌وکار شما چگونه می‌تواند خود را با آن‌ها وفق دهد، تحقیق کنید. این تحقیق باید یک چشم‌انداز از آینده و نحوه تأثیر گرفتن کسب‌وکارشما از تغییرات به وجود آمده در حیطه فعالیتتان را نشان دهد. همچنین باید به واقعی‌هایی که استنتاج‌ شما را تأیید می‌کند، اشاره‌کنید.

 

خان سوم: تحلیل فرصت‌های بازار و رقابت

 تحقیق جامع در مورد بازار موجود، یک امر مهم در کسب‌وکار محسوب می‌شود. این تحقیق باید تحلیل مواردی همچون عادت‌های خرید مشتریان، چرخه‌ی خرید، تمایل آن‌ها به پذیرش محصولات و سرویس‌های جدید و غیره را پوشش دهد؛یعنی باید مشخص کنید که آیا برای محصول و یا سرویسی که کسب‌وکار شما ارائه می‌دهد، بازاری با پتانسیل رشد، وجود دارد یا نه.

همچنین، داشتن اطلاعاتی در مورد رقبا و عوامل موفقیت آن‌ها، بسیار مهم است. این یافته‌ها به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید که چگونه محصولات و سرویس‌های خود را از انواع مشابه موجود، متمایز کنید. استراتژی‌هایی که برای این اهداف به کار می‌گیرید باید در طرح کسب‌وکار قرار گیرد.

 

خان چهارم: بازاریابی و فروش

  این بخش باید شامل طرحی از استراتژی فروشتان باشد.یکی از اهداف اولیه این بخش، پیدا کردن راه‌هایی برای گسترش شهرت محصول و یا سرویستان در بین مشتریان هدف است. بازاریابی، تبلیغ و ترویج محصول برای حفظ ارتباط مناسب با عموم مردم محسوب می‌شود.

برنامه‌های شما باید شامل تکنیک‌هایی باشد که برای پیشرو بودن در کسب‌وکار خود و همچنین حفظ مشتری‌هاانجام می‌دهید، همه‌ی این‌ها باید امکان‌پذیر و مبتنی بر واقعیت باشند.

 

خان پنجم: مدیریت و سایر عملیات کسب‌وکار

   این بخش به چگونگی برنامه‌ریزی شما برای مدیریت کسب‌وکارتان اختصاص داده‌ شده است که می‌تواند شامل نیازمندی‌های نیروی انسانی، مدیریت ورودی‌ها و خروجی‌ها و توسعه کسب‌وکار باشد. همچنین وظیفه‌هایی که برای هر بخش معین می‌شود و مسئولیت‌هایی که تیم مدیریت بر عهده می‌گیرد نیز در این قسمت آورده می‌شود. زیرساخت، تجهیزات کار و غیره، برخی از جنبه‌های دیگری هستند که باید به آن‌ها توجه شود.

همچنین باید در نظر داشته باشید که با پیشرفت کمپانی، عملیات موردنیاز آن نیز تغییر خواهد کرد؛بنابراین طرح کسب‌وکار باید به‌گونه‌ای طرح‌ریزی شود که این تغییرات را نیز پوشش دهد.

 

خان ششم: سرمایه‌گذاری، بودجه و درآمد

  موفقیت و یا شکست کسب‌وکار تا حد زیادی به میزان درآمد شرکت بستگی دارد. این بخش به طرح‌ریزی در مورد چگونگی پایدار نگه‌داشتن جنبه مالی شرکت کمک خواهد کرد. قسمت‌های مهم این بخش شامل موارد زیر است:

  • مدل درآمدی که شامل توضیح در مورد منبع تولید پول نقد در کسب‌وکار است.
  • مدل جریان نقدیکه مشخص می‌کند برای زمان مواجهه با تعهدات مالی، چگونه برنامه‌ریزی می‌کنید.

علاوه براین، طرح کسب‌وکار باید شامل گزینه‌های مناسب سرمایه‌گذاری برای رشد و توسعه نیز باشد.

 

 

خان هفتم: برنامه‌ریزی برای شرایط احتمالی

حتی با یک برنامه‌ریزی کامل، بازهم شرایطی وجود دارد که ممکن است خطا رخ دهد. طرح کسب‌وکار باید شامل استراتژی‌هایی برای مواقعی باشد که اوضاع آن‌گونه که پیش‌بینی کرده بودید، پیش نرفت.مثلاً در مواقعی که در زمان موردنظر، نتایج مطلوب به دست نیامد، در استراتژی‌های بازاریابی و یا تمرکز محصولات، تغییر ایجاد کنیدو یا هر اقدامی که برای این موقعیت مناسب است را انجام دهید.

 

مطالب گفته‌شده تنها یک ساختار ابتدایی در مورد طرح کسب‌وکار است و شما می‌توانید بسته به نوع کسب‌وکار خودتان، به آن‌ها تنوع ببخشید و مواردی را اضافه و یا کم کنید. مزایای استفاده از طرح کسب‌وکار بی‌شمار است. یک طرح‌ریزی خوب، برای هدایت کسب‌وکار برای رسیدن به موفقیت، اصل مهمی محسوب می‌شود.