تا اوج سئو راهی نیست

برای دست یافتن به موفقیت بلندمدت در سئو، نیازی به انجام کارهای عجیب‌وغریب نیست. بلکه این کار، در وهله اول به یک برنامه‌ریزی صحیح سپس به انجام کارهایی ساده اما مستمر برای مدتی نسبتاً طولانی نیاز دارد. 

در مقاله زیر، یک برنامه‌ریزی هفت مرحله‌ای برای رسیدن به اوج موفقیت در سئو را شرح خواهیم داد:

مرحله اول:استراتژی ( تأسیس)

در این مرحله شما باید در مورد هر یک از موارد زیر تصمیم بگیرید و آنچه را که می‌خواهید درباره‌ی آن‌ها انجام دهید، مشخص کنید. این موارد شامل اهداف، کاربران، رقبا و معیار موفقیت می‌باشد. در ادامه هر یک از آن‌ها را به‌اختصار توضیح خواهیم داد.

اهداف: ابتدا باید اهداف خود را از بازاریابی سئو مشخص کنید و بتوانید به‌طور واضح به این پرسش‌ها پاسخ دهید که اهدافتان از سئو چیست؟ با سئو دقیقا می‌خواهید به چه چیزی دست یابید؟

  • آیا به کمک سئو می‌خواهید فروش آنلاین خود را افزایش دهید؟
  • یا می‌خواهید از طریق سئو، مشتریان را بیشتر با محصولات خود را آشنا کرده و به خرید آن‌ها تشویق کنید، در واقع می‌خواهید از سئو برای تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم محصولات خود استفاده کنید؟
  • و یا اینکه پایگاه داده‌ها‌ی بازاریابی ایجاد کنید. یعنی به‌مرور زمان برخی اطلاعات، برای مثال اطلاعاتی شامل سن، تحصیلات، درآمد، تعداد اعضای خانواده، علایق را جمع‌آوری کرده و در پایگاه داده ذخیره کنید و در ادامه از این اطلاعات برای بازاریابی استفاده کنید.

کاربران: یعنی باید گروه هدف و کاربران خود را بشناسید. این‌که با ارتقا سئو می‌خواهید چه افراد و گروه‌هایی از جامعه را تحت تأثیر قرار دهید. در این بخش کاملاً باید به این پرسش پاسخ داده شود که مخاطبان اصلی‌ شما چه کسانی هستند؟ برای راحتی کار و نتیجه‌ی بهتر، می‌توان این پرسش را به چندین پرسش کوچک‌تر شکست و به هرکدام به‌طور مجزا پاسخ داد:

  • ازنظر کسب‌وکار: حیطه فعالیت شما، چه صنایع یا کسب‌وکارهایی را پوشش می‌دهد؟
  • ازنظر افراد جامعه: افرادی که سایت شما را می‌بینند در چه کسب‌وکارها و یا شرکت‌هایی فعالیت دارند؟
  • ازنظر مورد جست‌وجو: آیا کسانی که از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند به دنبال محصول، نام برند و یا سرویس خاصی هستند؟

رقبا: در این قسمت باید رقبای خود را بشناسید. این مرحله دقیقاً یعنی پاسخ به این پرسش: شما در حیطه فعالیت خود با چه افراد، شرکت‌ها و...رقابت می‌کنید؟

  • در فروش سنتی، رقبا، افراد و شرکت‌هایی هستند که محصولات و خدمات مشابهی ارائه می‌دهند.
  • اما در فروش غیر سنتی، رقبا همه‌ی نتایج جست‌وجویی است که با استفاده از کلید واژه‌های شما، به دست می‌آیند. همان‌طور که می‌دانید، برای دیده شدن وب‌سایت در بالاترین مکان‌های فهرست صفحه‌ی نتایج، رقابت وجود دارد. باید این رقبا را شناخت تا در مراحل بعد دلایل پیشرفت آن‌ها را بررسی کرده و از این بررسی برای بهبود و ارتقا سئو خود استفاده کرد.

معیار موفقیت: درواقع با چه معیاری موفقیت خود را اندازه می‌گیرید. یعنی باید دقیقاً به این پرسش پاسخ داده ‌شود که ازنظر خودتان، در صورت رسیدن به چه نتیجه‌ای، کار خود را موفق خواهید دانست؟ برای مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آیا افزایش رنکینگ وب‌سایت برایتان معیار موفقیت است؟ یعنی هدفتان از بهبود سئو، افزایش رنکینگ وب‌سایت است؟
  • یا اینکه افزایش ترافیک وب‌سایت، هدفتان است. آیا در صورت افزایش مقدار مشخصی بر ترافیک وب‌سایتتان، به هدف خود، خواهید رسید؟
  • و یا اینکه هدفتان تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم و فروش آنلاین است؟

 

2 . مرحله دوم: انتخاب کلیدواژه‌ها

یکی از مهم‌ترین مراحل در سئو، انتخاب کلیدواژه است. زیرا کلیدواژه یکی از مواردی است که درنهایت کاربر را به وب‌سایت ما هدایت خواهد کرد. بهتر است در انتخاب کلیدواژه موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • سعی کنید با زبان مشتری آشنا باشید. با لغات، عبارات و جملاتی که عادت دارد در هنگام  جستجو، از آن‌ها استفاده کند. این بخش باید از دو جهت بررسی ‌شود:
  • لغاتی که مشتری از آن‌ها استفاده می‌کند
  • لغاتی که در وب‌سایت‌ها و تبلیغات جست‌وجو، استفاده می‌شوند.
  • قسمت هنر و قسمت علم: می‌توان در انتخاب کلیدواژه از هردو قسمت انتخاب علمی و هنری آن استفاده کرد.
  • انتخاب کلیدواژه به انتخاب خود و از روی مهارت و هنر: لیست کلیدواژه‌های فکر بکر (معمولاً تعداد 10– 15 عدد توصیه می‌شود.)
  • انتخاب کلیدواژه به‌صورت علمی: به کلمات و عبارت‌هایی که از طریق اطلاعات آماری و برنامه‌های کلیدواژه‌ساز به دست می‌آیند، دقت کنید.

3 .مرحله سوم: بهینه‌سازی وب‌سایت

این مرحله به بخش‌های زیر تفکیک می‌شود. در ادامه هرکدام را به‌طور مجزا توضیح می‌دهیم:

  • موتورهای جست‌وجو، وب‌سایت را چگونه می‌بینند؟ هم بک‌اند و هم فرانت‌اند در ایندکس شدن صفحات توسط موتورهای جست‌وجو، مهم هستند.
  • از نظر بک‌اند: باید اطمینان حاصل کنید که طراح و برنامه‌نویس وب‌سایتتان، همه‌ی تکنیک‌هایی که برای بهینه‌سازی وب‌سایت در بخش بکند نیاز است، رعایت کرده است.
  • ازنظر فرانت‌اند: فرانت‌اند نیز در ایندکس شدن توسط موتورهای جست‌وجو نقش دارد. در این مورد، محتوا نقش اصلی را ایفا می‌کند. تولید محتواهای خوب و استفاده از کلیدواژه‌ی مناسب برای آن‌ها، در سئو بسیار مؤثر است.

 

  • کاربران، وب‌سایت را چگونه می‌بینند؟ آنچه در دید یک کاربر سایت مهم است، جلوه‌های بصری آن است؛ که شامل موارد زیر می‌شود:
  • ازنظر حس زیبایی‌شناسی: یک وب‌سایت تمیز و زیبا که دارای رابط کاربری، کاربرپسندی باشد، نقش بسیار مهمی در سئو خواهد داشت. زیبا نبودن سایت، مشتریان بالقوه را فراری خواهد داد.
  • ازنظر خوانایی: به سهولت در خوانایی، دقت کنید. همچنین سهولت در دسترسی به همه‌ی صفحات بسیار مهم است.
  • ازنظر محتوا: با قرار دادن محتواهای مرتبط در وب‌سایتتان، کاربر به اینکه شما یک منبع معتبر برای اطلاعات هستید، پی خواهد برد و این می‌تواند منجر به افزایش ارتباط بیشتر با کاربر و باز کردن باب گفت‌وگو با وی شود.

 

  • ایجاد طرح کلیدواژه
  • هر عبارت را به مناسب‌ترین صفحه‌ی وب اختصاص دهید: این کار با عمل کردن به موارد زیر حاصل می‌شود:

-  هر صفحه را با یک عبارت خاص شروع کنید.

-  سعی کنید عبارت کلیدواژه‌ها را در سراسر صفحه استفاده کنید.

-  از قدرت نفوذ فرم‌های مختلف عبارات کلیدواژه ( به‌صورت جمع، زمان فعل حال و زمان فعل گذشته)، استفاده کنید.

-  صفحات را به هم لینک دهید.

 

  • رعایت اصولی که باید هنگام کد زدن رعایت شود.

در این بخش به مواردی که مربوط به کدهای وب‌سایت است، اشاره می‌کنیم.

  • وب‌سایت را طوری طراحی کنید که قابل خزیدن باشد: خزیدن فرآیندی است که در آن موتورهای جست‌وجو صفحات جدید و به‌روز شده را پیدا کرده و ایندکس می‌کنند. هرچقدر این قابلیت در وب‌سایتی قوی باشد، رنکینگ آن افزایش‌ یافته و در نتایج جست‌وجو در مکان‌های بالاتر قرار می‌گیرد.
  • در تگ عنوان ()، از کلمات کلیدی مرتبط با موضوع صفحه موردنظر، استفاده کنید.
  • همچنین در نوشتن کلیدواژه برای تگ‌های متا () نیز، مرتبط بودن با موضوع اصلی وب‌سایت را رعایت کنید.

 

4 . وب‌سایت موردنظر را در موتورهای جست‌وجو ایندکس کنید:

  • اطمینان حاصل کنید که تمام صفحات وب‌سایتتان، برای موتورهای جست‌وجو و همچنین برای کاربران، قابل‌مشاهده هستند. برای امتحان کردن این موارد می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:
  • جست‌وجوی پیشرفته انجام دهید.
  • در داخل سایت یا دامنه جست‌وجو کنید.
  • وب‌سایت خود را برای موتورهای جستجوی بزرگ معرفی کنید. این کار به شما اطمینان می‌دهد که وب‌سایتتان برای موتورهای جست‌وجوی بزرگ قابل‌مشاهده است.
  • یک نقشه وب‌سایت برای موتورهای جستجو ایجاد کنید: ایجاد نقشه سایت بسیار مهم است. زیرا با این کار روبات‌ها می‌توانند به محتواهای وب‌سایت نیز دسترسی داشته باشند و آن‌ها را در موتورهای جست‌وجو ایندکس کنند.

 

5 . برای وب‌سایت لینک جذب کنید

برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • لینک‌های On page و لینک‌های Off page: ایجاد لینک‌های On page و Off page دسترسی کاربران به اطلاعات را تسهیل می‌کند. موتورهای جست‌وجو این کار را به‌عنوان یک ویژگی مثبت تلقی می‌کنند که با افزایش رنکینگ وب‌سایت به سئو کمک می‌کند.
  • برای وب‌سایت،لینک‌های خارجی ایجاد کنید: ایجاد لینک‌های خارجی از صفحات مرتبط با موضوع وب‌سایت، در افزایش رنکینگ سایت بسیار مؤثر است. تبادل لینک با صفحات مرتبط اثر شگفت‌انگیزی بر سئو دارد. برای تحقق این مورد، انجام مداوم کارهای زیر ضروری است:
  • دسترسی لینک‌های فعلی به درون وب‌سایت را بررسی کنید.
  • محتوایی که ارزش لینک دادن داشته باشد، تولید کنید.
  • . محتوای آموزشی روی وب‌سایت قرار دهید ( این مورد ترافیک زیادی ایجاد می‌کند)
  • . تولید محتوا برای وبلاگ را در نظر بگیرید.
  • در فهرست‌های صنعتی و فهرست‌های موضوعی حضور داشته باشید.
  • لینک‌های رقبا را بازبینی کنید.
  • لینک‌هایی با ارتباطات عمومی آنلاین، ایجاد کنید.
  • بیانیه مطبوعاتی آنلاین، منتشر کنید.
  • .  در عنوان از عبارات کلیدی استفاده کنید.
  • PRWeb و Articlesbase منابع خوبی هستند.
  • لینک را در نشریات صنعتی آنلاین قرار دهید.
  • در سرویس توزیع مقاله برای مقالات، اتحادیه تشکیل دهید.
  • بااحتیاط در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنید.
  • یک پروفایل در شبکه لینکدین ایجاد کنید.
  • در یوتیوب و اسلایدشیر، ویدئوهای آموزشی منتشر کنید.
  • در بلاگ‌ها و انجمن‌ها شرکت کنید.
  • هم‌چنین در فیس‌بوک و توییتر فعالیت داشته باشید.

6 . یک کمپین PPC (تبلیغات کلیکی)ایجاد کنید:

پی پی سی (Pay Per Click)، به معنای پرداخت به ازای هر کلیک است. درواقع آن دسته از تبلیغاتی را می‌گویند که به ازای هر کلیک بر روی تبلیغ، از بودجه تبلیغ‌کننده کم می‌شود.

با استفاده از پی پی سی می‌توانید، عبارات کلیدی، کلمات کلیدی پیشنهادی، بودجه روزانه، کپی آگهی وموقعیت جغرافیایی را مدیریت کنید.

 

اما کمپین پی پی سی نتیجه محور چیست؟

  • به آن، به‌عنوان هزینه‌ای که برایایجاد شهرت برای کالا یا سرویس پرداخت می‌شود و یا هزینه‌ای که برای تبلیغات برای فروش، صرف می‌شود، نگاه کنید. باید در نظر داشت که:
  • پیشنهاد کردن اصطلاحات کلیدواژه‌های محبوب و مناسب هزینه بیشتری دارد.
  • استراتژی‌های مناقصه را به نتایج پیوند دهید.
  • کپی آگهی‌های مناسب و متقاعدکننده را بنویسید. (به این فکر کنید که انگیزه‌ی کسانی که جست‌وجومی‌کنند، چیست؟)
  •  در تبلیغات برای همکاری فراخوان دهید.
  • هدایت کاربران به صفحه مربوطه و منحصربه‌فرد (و نه صرفاً صفحه‌ی خانه).
  • امتحان، امتحان، امتحان: اطمینان حاصل کنید که شما در حال بهینه‌سازی نتایج هستید.
  •  

7. سنجش موفقیت

با استفاده از موارد زیر می‌توانید میزان موفقیتی که در سئو به دست آورده‌اید، اندازه‌گیری کنید.

  • از طریق اندازه‌گیریROI، نتایج به‌دست‌آمده خود را بسنجید.
  • با استفاده از دو مورد زیر، کمپین سئو ارگانیک را اندازه‌گیری کنید:
  • رتبه‌بندی جست‌وجوی ارگانیک را زیر نظر داشته باشید.
  •  موقعیت و رقبای خود را زیر نظر داشته باشید.

 

  • ترافیک ایجادشده از موتورهای جست‌وجو را زیر نظر داشته باشید:
  • بالاترین موتورهای جست‌وجو ( گوگل، یاهو، بینگ)
  • بهترین کلیدواژه‌ها: وب‌سایت شما درنتیجه جست‌وجوی چه کلیدواژه‌هایی به کاربر نشان داده شده است.
  • مسیرها از وب‌سایت: چه مسیرها و لینک‌هایی، کاربران را به وب‌سایت شما هدایت کرده است.

 

  • ساختار لینک و online Press Release Success را اندازه‌گیری کنید:
  • ترافیک ایجادشده از سایت‌های ارجاعی را پیگیری کنید
  • ترافیک ایجادشده از مطبوعات
  • مقالات و پست‌های انجمنی را پیگیری کنید
  • بالاترین سایت‌های ارجاعی، مسیرهای سایت از آغاز تا انتها –آن‌ها در سایت چه کارهایی می‌کنند
  • اکانت هشدار گوگل ایجاد کنید:
  • با مراجعه به آدرس Google.com/alerts برای خود اکانت ایجاد کنید. این سرویس گوگل، اندازه‌گیری کنید که سایت شما چند بار از طریق سایت‌های دیگر انتخاب شده است.
  • موفقیت PPC را اندازه‌گیری کنید:
  • ردیابی تبدیل در گوگل ادواردز
  • نتایج جست‌وجوی پرداخت‌شده را در Google Analyticsپیگیری کنید
  • بالاترین موتورهای جست‌وجو، کلیدواژه‌ها، هزینه در هر بازدید کلیک
  • مسیرهای سایت از آغاز تا انتها