کارآفرینان احساسی، احساسات کارآفرینی

چگونه مدیران و کارآفرینان می‌توانند با کنترل احساسات خود تصمیم بگیرند؟ چه ویژگی‌های خاصی، کارآفرینان خوب را از کارآفرینان عالی، متمایز می‌کند؟ طبق تحقیقات اخیر، منفی‌ترین احساساتی که کارآفرینان به‌طور مداوم با آن مواجه هستند، ترس، تردید و پشیمانی است. 

در ادامه به بررسی آن‌ها و اینکه چگونه می‌توان از این احساسات منفی در جهت پیشرفت، استفاده کرد، خواهیم پرداخت:

 

1. ترس

ترس، خود می‌تواند عوامل مختلفی داشته باشد. مثلاً یک تصمیم نادرست، عدم اطمینان از دنبال کردن یک استراتژی، استخدام فردی ناشایست، مورد قضاوت واقع‌شدن، از دست دادن یک مهم، اخراج شدن از هیئت‌مدیره، عدم توانایی تأمین مالی در ماه‌های آتی، ورشکست شدن سازمان یا شرکت همگی از عواملی هستند که به ‌نوبه‌ی خود باعث ایجاد ترس در فرد کارآفرین یا مدیر می‌شوند.

ترس برای انسان است. بدون ترس انسان بی‌پروا و بی‌احساس خواهد بود. برای کنترل ترس به چندین مورد نیاز داریم که در ادامه آورده شده است:

  • همانند احساسات دیگر، باید نسبت به ترس نیز آگاه باشید.
  • از قسمت منطقی و احساسی مغز خود برای تجزیه‎‌وتحلیل علت اصلی ترسی که با آن روبه‌رو شده‌اید، استفاده کنید. آیا این ترس‌تان، قابل توجیه است؟
  • با تجزیه‌وتحلیل منطقی تشخیص دهید که آیا این ترس از روی احساسات است یا نه؟

 

اگر تجزیه‌وتحلیل منطقی ثابت کرد که اندازه ریسک واقعی پایین است، در این صورت از منطق خود برای کاهش ترسی که احساس کرده‌اید، استفاده کنید. سعی کنید با استفاده از استدلال‌های منطقی طرز فکر خود را تغییر دهید تا بتوانید احساسات منفی و ناموجه خود را مهار کنید. درواقع، اگر سطح خطر کم است، نباید ترسید.

از سوی دیگر، اگر نتایج تجزیه‌وتحلیل‌تان، مخاطرات جدی را در مورد ترسی که احساس کرده‌اید، نشان داد، در این صورت باید برای کاهش دادن این ریسک، عاقلانه‌تر عمل کنید.

توانایی وفق دادن خود با شرایط و تغییر مسیر دادن به یک جهت مناسب‌تر در شرایط خاص، یکی از ویژگی‌های اساسی کارآفرینان تأثیرگذار است. ترس بهترین ویژگی احساسی است که می‌توانیم از آن برای تصمیم‌گیری استفاده کنیم. کارآفرینان خردمند، ترس را می‌پذیرند و از آن برای مدیریت نتایج، استفاده می‌کنند.

 

2. تردید

زمانی که شک می‌کنید، درواقع در مورد چیزی که می‌خواهید انجام دهید و یا باور کنید، مطمئن نیستید. این یک نشانه است که باید بیشتر در مورد موضوعی که به آن شک دارید، تحقیق کنید. تردید، وجود عدم قطعیت را تأیید می‌کند و شما را ملزم می‌دارد تا راه‌هایی را پیدا کنید که این عدم قطعیت را کاهش ‌دهند. برای این کار، باید به سراغ افزایش اطلاعات خود در زمینه‌ای که شک دارید، بروید. این اطلاعات را می‌توانید از طریق تجزیه‌وتحلیل، تحقیقات و یا صحبت با یک فرد متخصص در موضوع موردنظر، به دست آورید. برای اینکه به بهترین شکل ممکن از اطلاعات استفاده کنید، باید دارای مهارت بادقت گوش دادن به منابع مختلف و درنهایت استفاده از همه‌ی آن‌ها در نتیجه‌گیری نهایی باشید.

پیشنهاد می‌شود، شبکه‌ای از افراد متخصصی را تشکیل دهید که می‌توانید با آن‌ها مشورت کنید. درسازمان‌های مشاوره عضو شوید؛ برای گسترش شبکه ارتباطی خود، در همایش‌ها و کنفرانس‌های تجاری حضور داشته باشید. در مواقع لزوم، مشاور استخدام کنید. اگر به دایره وسیعی از متخصصان در حوزه‌های مختلف دسترسی داشته باشد، اطلاعات ورودی شما چندین برابر خواهد شد.

بار دیگر که احساس تردید به شما دست داد، به یاد آورید که این احساس فقط نشان از این است که به اطلاعات بیشتری نیاز دارید. تردید خود را بپذیرید و سعی کنید با به‌کارگیری موارد گفته شده در بالا، بر آن چیره شوید. مدیریت تردید، درنهایت به تصمیم بهتر از جانب شما منجر خواهد شد و از شما مدیری کاراتر و بهتر خواهد ساخت.

 

3. پشیمانی

احساس پشیمانی به دنبال اشتباه، به وجود می‌آید. پس از هر اشتباهی باید آموزش صورت گیرد. پشیمانی به شما امکان یادگیری می‌دهد. احساس پشیمانی را با تمام وجود خود بپذیرید و آموزش‌های لازم را در حافظه بلندمدت خود، جای دهید. به‌این‌ترتیب اگر دوباره در موقعیت مشابهی که قبلاً از آن احساس پشیمانی کرده بودید، قرار گیرید، به‌سرعت موقعیت را درک کرده و می‌توانید کارهای متفاوت و بهتری انجام دهید.

احساس پشیمانی، دریچه‌ای بر روی تصمیماتی که قبلاً گرفته بودید، باز می‌کند و به شما نشان می‌دهد، تصمیمتان، بهترین تصمیم نبوده و می‌توانستید متفاوت‌تر عمل کنید. بدون احساس پشیمانی، یادگیری تأثیر کافی بر روی‌تان نخواهد گذاشت و باعث ایجاد بصیرت در شما نخواهد شد. اگر ما به‌عنوان یک کارآفرین، می‌خواهیم از کارهای خود تجربه بگیریم و بیاموزیم، باید در احساس پشیمانی که با آن روبه‌رو شده‌ایم، تفکر کنیم و با آغوش باز آن را بپذیریم؛ در این صورت است که می‌توانیم به‌طور مستمر کارهای خود را بهبود بخشیم.

 

اجازه دهید این احساسات، به‌جای اینکه شما را از پای درآورند، راهنمایی‌تان کنند. توانایی احساس کردن و پاسخ مثبت به این احساسات و به دنبال آن ادامه دادن یادگیری، از ویژگی‌های مثبت کارآفرینان بزرگ، به شمار می‌رود. بار دیگر که با احساسات منفی روبه‌رو می‌شوید، روی مثبت سکه را به یاد آورید. رهبری یک سفر مادام‌العمر است و کسی پیروز می‌شود که در پی هر سختی، نکات مثبت آن را ببیند و از آن در جهت پیشرفت، استفاده کند.