بازاریابی استارتاپ (قسمت دوم)

حساسیت‌های استارتاپ خود را مشخص کنید

نقاط قوت و نقاط ضعف رقبای خود را شناسایی کنید تا بتوانید برای بازاریابی بهتر محصولات خود، تصمیمات درستی بگیرید. همه‌ی اطلاعاتی که از رقبا در دسترس است را گردآوری کنید. اگر برای خود مرز مشخصی دارند، پس‌ازآن، از زاویه مشخصی که در آن ضعف دارند، آن‌ها را بررسی کنید.

شما زمانی اندکی برای تعامل با نویسندگان، قبل از انتخاب و به‌کارگیری آن‌ها دارید.

بر روی یک یا دو مورد از نقاط قوت خود در گزاره ارزش‌تان، تمرکز کرده و از آن‌ها برای ایجاد هیجان رسانه‌ای استفاده کنید.

شناسایی نویسندگان مناسب برای فهرست رسانه خود

نویسندگان و روزنامه‌نگارانی را انتخاب کنید که تجربه نوشتن در صنعتی که شما فعالیت می‌کنید را دارند.

به نویسندگانی که قبلاً درزمینهٔ مشابه با کار شما فعالیت کرده‌اند، توجه کنید.

انتخاب نویسندگان مناسب با فعالیت‌تان بسیار مهم است. برای مثال اگر محصول شما منحصراً برای آیفون است، یک روزنامه‌نگار که قبلاً در زمینه محصولات اندرویدی فعالیت کرده است را به کار نگیرید. سعی کنید ارتباطات واقعی ایجاد کنید. ابتدا با نویسندگان مشهور، ارتباطات شخصی برقرار کرده و سپس این آشنایی را به ارتباطات کاری و تبلیغاتی سوق دهید.

این رابطه‌ها در زمان مناسب برای شما و استارتاپ‌تان بسیار مفید واقع خواهند شد.

درواقع شبکه ارتباطات خود را قبل از اینکه به آن‌ها نیاز داشته باشید، بسازید.

 

 

ایجاد اسباب مطبوعاتی

کلید راه‌اندازی رسانه‌های موفق، ریشه در وجود اسباب رسانه‌ای قوی دارد. در اینجا به چند مورد مهم اشاره می‌کنیم:

  • مشاور رسانه‌ای
  • لوگوها و اسکرین‌شات‌ها
  • بیوگرافی مؤسسان و عکس آن‌ها

 

  1. مشاور رسانه‌ای

در این قسمت باید در مورد چگونگی تأثیر محصول یا سرویس شما در زندگی، توضیح داده شود. Pitch باید در تیتر و یا پاراگراف اول آورده شود. درباره این موضوع بنویسید و سعی کنید جهت این نوشته بیشتر به سمت گروه‌های هدف‌تان باشد.

مواردی که در این نوشته آورده می‌شود باید شامل اطلاعات کمپانی و مؤسسان باشد. برای مثال:

  • نام کمپانی
  • وب‌سایت
  • مدیران اجرایی و مؤسسان
  • تاریخ شروع فعالیت
  • لیست قیمت‌ها و هزینه‌ها

 

  1. لوگوها و اسکرین‌شات‌ها

بسیاری از نویسندگان به‌طور مختصر به می‌پردازند. با اطمینان حاصل کردن از این‌که یک موضوع مهم است، سعی کنید شانس خود را با پوشش دادن آن افزایش دهید.

 

  1. بیوگرافی مؤسسان و تصاویر آن‌ها

از تصاویر مکمل برای ضمیمه کردن در نوشته خود، استفاده کنید.(برای مثال لوگو کمپانی و اسکرین‌‌شات‌های مرتبط)

یک بیوگرافی مختصر از هریک از مدیران که شامل تصویری از چهره آن‌ها نیز می‌باشد، تهیه کنید. چه نیروهایی پشت شرکت شما وجود دارد که باعث پیشرفت بیشتر آن می‌شود؟ از همه‌ی چیزهایی که به نویسندگانتان کمک می‌کند تا گزارش جذابی برای خوانندگان مهیا کنند، استفاده کنید.

 

 

دست یافتن به روزنامه‌نگاران

دانستن این موضوع که برقراری ارتباط مداوم با روزنامه‌نگاران نسبت به پیدا کردن آن‌ها در مواقع لازم، ارجحیت دارد و این یکی از موارد کلیدی محسوب می‌شود. برای شروع ارتباط می‌توانید بسیار مؤدبانه از آن‌ها درخواست کنید تا اطلاعاتی از یک گزارش را که ممکن است جذاب باشد، برایشان بفرستید.

قبل از تقاضای کاری ازآن‌ها باید یک ارتباط صمیمانه ایجاد کرده باشید، در این غیر این صورت از کار شما برداشتی غیر صادقانه و فرصت‌طلبانه خواهد شد.

در ابتدا ممکن است نپذیرند ولی با ادامه دادن به برقراری ارتباطی دوستانه و صمیمی، احتمال پذیرفتن پیشنهاد شما در آینده بسیار بالا خواهد بود.

 

خلق محتوا

اکنون زمان آن رسیده است که خلق محتوا را در بین ضرورت‌های مهم قرار دهیم. مدیریت یک وبلاگ و دیگر انواع مختلف محتوا، در نگاه اول بسیار سخت به نظر می‌آید؛ اما خوشبختانه، تنها 4 قدم کوچک برای شروع این کار کافی است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

 

 ایجاد یک لیست موضوع

یک لیست موضوع بر پایه ایجاد کرده و زمانی که تعداد موضوع‌ها به 15-20 عدد رسید، در مورد آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. درواقع از روی تقویم مشخص کنید که هر یک را برای چه تاریخی باید آماده کرده و در وبلاگ پست کنید.

  • : توضیحاتی را به موضوعاتی که ارائه داده‌اید، اضافه کنید؛ زیرا ممکن است زمانی که می‌خواهید مثلاً سه ماه بعد در مورد موضوع مشخص‌شده بنویسید، ایده خود را فراموش کرده باشید.

 

تصمیم‌گیری در مورد نوع محتوایی که میخواهید به اشتراک بگذارید

 

هر یک از 5 نوع مختلف محتوا (کتاب الکترونیکی، وبینار، خبرنامه، ویدئو، وبلاگ‌نویسی)، دارای ویژگی‌های مثبت و منفی مخصوص به خود هستند.

گزینه‌های پیش‌رو را با توجه به بازار هدفی که در ذهن خود دارید، با دقت انتخاب کنید. همچنین تلاش برای فعالیت درزمینهٔ انواع مختلف محتوا، به‌هیچ‌وجه کاری درست نیست.

 

کتاب الکترونیکی و راهنماها

می‌توانید در ازای دریافت آدرس ایمیل، یک کتاب الکترونیکی رایگان در اختیار کاربران قرار دهید. انجام این کار با استفاده از ابزارهایی مانند Mailchimp وWordpress ، آسان است.

  • : با پرسیدن نظر کاربران راجع به کتاب الکترونیکی که با آن‌ها به اشتراک گذاشته‌اید، باب گفتگو را با مشتریان بالقوه باز کنید.

برای پی بردن به اینکه آیا محتوای مجانی برای دستیابی اهدافی که تعیین کرده بودید مفید واقع می‌شود و یا خیر، باید میزان دانلودها و معیارهای دیگر را اندازه بگیرید. به یاد داشته باشید که بازاریابی محتوا یک فرآیند کند و زمان‌بر است. نباید انتظار داشته باشید که به‌سرعت نتیجه دهد. مدت‌زمان زیادی برای رسیدن به شهرت، طول خواهد کشید.

 

                 وبینار

شنیده شدن صدای شما توسط کاربران و در واقع برقراری ارتباط زنده با آن‌ها در ایجاد احساس صمیمیت با مشتری بسیار مؤثر است.

استفاده از وبینار به شما کمک می‌کند که کاربران شما را به‌عنوان یک متخصص در حوزه فعالیت‌تان بشناسند. از رویداد با توصیفی از چشم‌اندازشان استفاده کرده و آن‌ها را به‌عنوان ماشین هدایت و یا برای توضیح ایده‌های پیچیده یا توضیح یک محصول برای کاربران خود نشر دهید.

فردی را مسئول کنید که وبینارها را با هشتگهای مناسب و مرسوم در اینستاگرام و فیس‌بوک پست کند. اطمینان حاصل کنید قطعه‌هایی که آماده می‌کنید دارای ارزش علمی هستند، و ارزش به بازنشر چندین‌باره توسط کاربران را دارند.

همچنین باید اطلاعات تماس را نیز همراه وبینار پست کنید. وبینار را در وبلاگتان نیز قرار دهید.

 

              خبرنامه

بازاریابی از طریق ایمیل هنوز هم جایگاه خود را حفظ کرده است. در سال 2013 بیش از 56% کسب‌وکارها اعلان کرده‌اند که برای افزایش استفاده از بازاریابی از طریق ایمیل برنامه‌ریزی می‌کنند.

فرآیند عضویت در خبرنامه خود را،سریع و آسان کنید، به‌طوری‌که هر فردی با هر درجه هوشی و سواد استفاده از اینترنت بتواند از آن استفاده کند.

در استفاده از خبرنامه، باید به یاد داشته باشید که انفجار ایمیل‌ها برای کاربران آزاردهنده است. اگر ارتباطی را که ایجاد شده به‌درستی پیش نبرید، آن را از دست خواهید داد. سعی کنید دوستی آزاردهنده نباشید!

 

 

             ویدئو

اگر یک تصویر به‌اندازه هزار کلمه ارزش داشته باشد، می‌توان تصور کرد که یک ویدئو تا چه اندازه‌ای ارزشمند است!

با ایجاد یک ویدئوی توضیحی و یا ویدئو معارفه، سعی در هرچه ساده‌تر کردن این نوع محتوا داشته باشید.

ویدئو را در وب‌سایت و یا وبلاگ استارتاپ خود قرار دهید. آمارها نشان می‌دهند که بسیاری از افراد، تماشا کردن ویدئو را به خواندن متن ترجیح می‌دهند. همچنین شواهد نشان داده است که آن‌ها پس از تماشای ویدئو تمایل بیشتری برای خرید پیدا می‌کنند.

 

ویدئو = جذب مشتریان بیشتر

                      Dropbox یک ویدئوی ساده آموزشی در صفحه اول وب‌سایت خود قرار داد و شاهد افزایش 75 هزار ثبت‌نام کننده‌ی جدید ظرف 24 ساعت شد.

فروشگاه onlineshoes.com با استفاده از ویدئو، که با این کار، همه‌ساله بازدیدکنندگان آن 359% افزایش داشته، توانست تعداد مشتریان خود را تا 45% افزایش دهد. صفحات محصولاتی که ویدئو دارند نسبت به صفحاتی که ویدئو ندارند، از نرخ تبدیل بالاتری برخوردار هستند.

 

        وبلاگ نویسی

وبلاگ‌نویسی به‌طورغیرقابل‌باوری، در حوزه کاریتان برای شما نفوذ و تخصص ایجاد خواهد کرد.

ساختن لیستی که شامل 20-30 وبلاگ و یا نشریه‌‌ای که به آن علاقه دارید و در حوزه تخصصی شما است را شروع کنید. در این کار از دستورالعمل‌ها کمک بگیرید و فرآیندهای لازم را دنبال کنید. اگر نتوانستید کسی برای کمک کردن در این کار پیدا کنید، با ویراستارها از طریق ایمیل و شبکه‌های اجتماعی ارتباط برقرار کرده و از آن‌ها در زمینهٔ محتوا کمک بخواهید.

باید دقت کنید تا محتوایی که به این طریق تهیه می‌کنید، 100% معتبر و اصل بوده و همچنین صرفاً یک کپی نباشد.

زمانی که به‌اندازه کافی برای خود اعتبار کسب کردید، برای نویسندگانتان صفحات مخصوص به خودشان را بسازید و به محتوایی که منتشر کرده‌اید، لینک دهید.

 

به دست آوردن ایمیل

روش‌های دستیابی به ایمیل را می‌توان در 3 گروه تقسیم‌بندی کرد: email submits، اشتراک در خبرنامه و اشتراک در وبلاگ.

بازاریابی ایمیلی را می‌توان از طریق ابزاری مانندMailChimp  به‌راحتی مدیریت کرد. این ابزار امکان ارسال ایمیل‌های مرسوم و از پیش تعیین‌شده را می‌دهد.

می‌توانید کمپین ایمیل خود را بر پایه‌ی RSS پیاده کنید. درواقع با RSS، کسانی که در وبلاگ عضو شده‌اند، به هنگام انتشار هر پست جدید، آن را در ایمیل خود دریافت خواهند کرد.

 

آزمایش و تکرار

باید به‌طور مستمر، استراتژی بازاریابی خود را تست و تکرار کرد. همیشه باید در مسیر حرکت‌تان برگشته و به معیارهای موفقیت خود نگاه کنید تا ببینید آیا نسبت به تحقق اهدافتان در مسیر درستی حرکت می‌کنید یا خیر.

 

 

از ابزارهای تجزیه‌وتحلیل استفاده کنید

نکته کلیدی برای اندازه‌گیری دقیق موفقیت، استفاده از ابزارهای تجزیه‌وتحلیل است.

استفاده از ابزار تجزیه‌وتحلیل گوگل یک راه‌حل مناسب است. اگر به دنبال ابزاری پیشرفته‌تر و کاربرپسند تر هستید، ابزار KISSmetrics پیشنهاد می‌شود.

همه‌ی ابزارهای تجزیه‌وتحلیل به این صورت کار می‌کنند که شما باید قطعه کدی را در وب‌سایت خود قرار دهید. مطمئناً این قطعه کد، آیتم‌ سرعت لود صفحه را نیز تضمین می‌کنند.

 

 

اندازه‌گیری بهتر از ارزیابی است

اندازه‌گیری را به‌صورت هفتگی و یا ماهانه، انجام دهید؛ و در هر دوره اندازه‌گیری، پارامترهای هسته‌ای خود را با دوره قبل مقایسه کرده و رشد پایدار را زیر نظر بگیرید.

عامل پیشرفت‌ها یا پسرفت‌های مهم را پیدا کرده و به یک رویداد نسبت دهید. (مثلاً خبرنامه‌ی نامناسب یا مدیریت نامناسب شبکه‌های اجتماعی). پس از یافتن علت‌ها می‌توانید در برابر آن‌هابه‌درستی تصمیم بگیرید که آیا باید آن‌ها را هر چه بیشتر تکرار کرده و یا از آن‌ها اجتناب کنید.

 

طوفان ذهنی و ایده‌های خلاقانه‌ی جدید

تنها به تکرار مداوم و بهینه کردن کارهای قبلی خود اکتفا نکنید. همیشه به دنبال ایده‌های جدید و خلاقانه برای امتحان کردن باشید. ممکن است تعدادی از این ایده‌های جدید و ابتکارانه شکست بخورند اما حتی اگر تعداد کمی از آن‌ها نیز موفقیت‌آمیز باشند، بازهم ارزش دارد.

هیچ‌گاه از جایگاه فعلی خود احساس رضایت نکنید.

 

بهترین روش‌ها

کسانی که در حوزه کاری شما متخصص هستند، در مورد بازاریابی کسب‌وکارشان چه چیزهایی میگویند؟ استارتاپ‌های بزرگ چگونه بازاریابی می‌کنند؟ در ادامه به 3 مورد از بهترین روش‌هایی که برای بازاریابی استارتاپ مناسب است، آورده شده است.

 

  1. فروش راه‌حل: از مشکلات فرار نکنید. با آن‌ها روبه‌ شوید ولی برای مدت طولانی در آن‌ها تمرکزنکنید. سریعاً به این نقطه بپردازید که چگونه راه‌حل پیشنهادی شما می‌تواند منجر به حل مسئله شود.
  2. داشتن گزارشی متقاعدکننده: از story خود برای ایجاد تمایز با رقیبان استفاده کنید. داشتن گزارشی که قابل بازگویی باشد، یک روش سریع برای ایجاد ارتباطات معتبر محسوب می‌شود.
  3. استفاده از همه‌ی منابعی که دارید: از کنار هیچ ایده بازاریابی (چه کوچک و چه بزرگ) به‌راحتی رد نشوید. تیم‌تان را برای گفتن story استارتاپ‌تان، مشتاق کنید. برای تحقق این هدف یک پست با موضوع انگیزشی برای وبلاگتان بنویسید.

نتیجه‌گیری

           بازاریابی استارتاپ ترکیبی از علمی پیچیده و هنر است.

فرمول‌های امتحان شده در این زمینه همواره باید با توجه به توان مالی و ویژگی‌های شخصی شما انتخاب شوند.

زمانی که در بازاریابی، جنبه‌ی احساسی نیز با استراتژی‌های منطقی و متفکرانه همراه شود، نه‌تنها نتایج حاصل قابل‌اندازه‌گیری خواهند بود بلکه تمام آن چیزی خواهد بود که شما برای پیش بردن استارتاپ‌تان به مراحل بعدی، به آن‌ها نیاز دارید.