بازاریابی دهان‌به‌دهان در بستر وب (قسمت دوم)

در پست قبلی به اینکه محتوای تولیدشده توسط کاربر چگونه استراتژی همه‌جانبه شما را قدرتمندتر می‌کند و چگونه می‌توانید از UGC در تجارت الکترونیک استفاده کنید اشاره کردیم.

 

 اکنون این قسمت را با سه روشی که می‌توان از آن‌ها در استفاده از قدرت UGC برای رشد کسب‌وکار استفاده کرد، شروع می‌کنیم:

 

 1. با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید

مطالب و عکس‌های مشتری، حس اعتماد به برند را در خریداران ایجاد می‌کند. چراکه اطلاعاتی که توسط مشتریان دیگر بازگو می‌شود و پرسش‌هایی که توسط آن‌ها پاسخ داده می‌شوند در ایجاد حس اعتماد، بر هر نوع مطالب دیگری برتری دارند. روش دیگر پاسخ‌گویی به سؤالات ممکن است مشتری را از خرید بازدارد.

با اشتراک‌گذاری محتوای تولیدشده توسط کاربر در صفحات مختلف وب‌سایت از قبیل صفحه اصلی، صفحه پرداخت، صفحه محصولات و یا هر صفحه دیگری، تجربه خرید آنلاین را بسیار پویاتر می‌کند؛ چراکه با این کار به یکی از مهم‌ترین دغدغه خرید اینترنتی مشتریان، یعنی حس عدم اعتماد آن‌ها، پاسخ مناسب داده می‌شود.

ایجاد امکان گفت‌وگو بین کاربرانی که قصد خرید دارند و مشتریانی که قبلاً خرید کرده‌اند، پیرامون برند شما یک کامیونیتی می‌سازد و برای محصولاتتان و در کل برای کامیونیت شما اعتماد اجتماعی به وجود می‌آورد. کامیونیتهایی مشابه آنچه گفته شد، موانعی که بر سر راه خریداران آنلاین است را از میان برداشته و باعث به وجود آمدن ارتباطات احساسی مابین برند شده و بازدیدکنندگان را به گفت‌وگو با سایر مشتریان هدایت می‌کند.  

نکته مهم: درخواست نوشتن مطالب و نظرات در مورد محصول از مشتری، یک روش مؤثر برای برقراری ارتباط با مشتریان و همچنین افزایش وفاداری با ایجاد احساس مورد احترام قرار گرفتن و ارزشمند واقع‌شدن در آن‌ها، است.

 

2. اثربخشی و تأثیرگذاری تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی را افزایش دهید

همان‌گونه که قبلاً نیز گفته شد، محتوای تولیدشده توسط کاربر، یک ابزار قدرتمند برای ساختن اعتماد اجتماعی و یکی از مؤثرترین راه‌ها برای ایجاد اعتماد در شبکه‌های اجتماعی است.

 

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی روش دیگری برای گسترش دسترسی به خریداران و تأثیرگذاری بر روی آن‌ها در زمانی است که آن‌ها به‌طور فعال خرید نمی‌کنند. توجه به این نکته مهم است که افراد در شبکه‌های اجتماعی، از پست‌هایی که برچسب برند دارند به‌راحتی چشم‌پوشی می‌کنند و ممکن است حتی بدون خواندن مطالب مربوط به آن‌ها، به‌سرعت از روی آن‌ها رد شوند.

در مقابل، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی اگر با محتوای تولیدشده توسط کاربر، به اشتراک گذاشته شوند، در این صورت خریداران بیشتری به وب‌سایت شما هدایت خواهند شد. مطالب و تصاویری که مشتری تولید می‌کند، به‌سرعت تصویری با قابلیت اعتماد اجتماعی بالا از برند شما در ذهن مخاطب ایجاد خواهد کرد.

نکته مهم: اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی

اطلاعات به‌دست‌آمده از وب‌سایت Yotpo نشان می‌دهد که محتوای تولیدشده توسط کاربر نرخ کلیک بر روی تبلیغات فیس‌بوکی را تا 300 درصد افزایش داده و هر دو هزینه‌ی به ازای کلیک و جذب‌کاربر را تا 50 درصد کاهش می‌دهد.

 

3. موقعیت وب‌سایت خود را در نتایج موتورهای جست‌و‌جو ارتقا دهید

مطالب تولیدشده توسط مشتری، کمپانی و محصولات شما را از همه‌ی نتایجی که درنتیجه جست‌وجو بالا می‌آیند، متمایز می‌کند. نه‌تنها UGC توجه بازدیدکنندگان بسیاری را به وب‌سایت شما جلب می‌کند، بلکه به افزایش خرید نیز منجر می‌شود. افزایش خرید یعنی به وجود آمدن مشتریان جدید و محتواهای جدید که توسط این مشتریان در آینده تولید خواهند شد.

با استفاده از UGC، در فعالیت‌های بازاریابی مربوط به موتورهای جست‌وجو، چه پولی و چه رایگان، مانند لیست تبلیغاتی محصولات، باعث ارتقا رتبه در نتایج جست‌وجو شده و کاربران بیشتری را برای کلیک و وارد شدن به وب‌سایت جذب خواهد کرد.

نکته مهم: زمانی که خریداران، در طی مراحل خرید، مطالب مشتریان را در بین نتایج جست‌وجو می‌بینند، درواقع این یک نکته مثبت برای محصولات شما در مقایسه با سایر محصولات محسوب می‌شود و کاربران را برای ورود به وب‌سایت شما تشویق می‌کند.

بخش سوم

مثال‌هایی بسیار عالی از UGC را در وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک

محتوای تولیدشده توسط کاربر، باعث افزایش ارتباطات می‌شود، کاربران و بازدیدکنندگان را تشویق به خرید کرده و آن‌ها را به مشتری و خریدار تبدیل می‌کند.

UGC به بازاریابی دهان‌به‌دهان شما نیز کمک می‌کند. همچنین بین مشتریان فعلی شما نیز ارتباط برقرار کرده و از این طریق باعث افزایش فروش شما می‌شود. روش‌های متفاوتی برای نمایش UGC در وب‌سایت‌تان وجود دارد تا بتوان برای بازدیدکنندگان از طریق مشتریان واقعی، اطلاعات واقعی فراهم ساخت؛ اما در ادامه به چهار مثال استفاده از UGC در تجارت الکترونیک (و روش‌هایی عملی برای تأثیرگذارتر کردن آن‌ها در کسب‌وکار شما) اشاره خواهیم کرد.

 

BOOM! محصولات واقعی را با افراد واقعی نمایش می‌دهد

BOOM! کمپانی لوازم‌آرایشی به مشتریانش این امکان را می‌دهد که بتوانند عکس‌های واقعی خود را با محصولات این کمپانی، همچنین مطالبی در مورد این محصولات را همراه با عکس‌ها بفرستند. زمانی که بازدیدکنندگان، این عکس‌های تولیدشده توسط افراد واقعی را مشاهده می‌کنند که از محصولات مطرح‌شده توسط این کمپانی استفاده کرده‌اند، می‌توانند به‌سرعت تصمیم بگیرند که آیا این محصول، واقعاً همان چیزی است که انتظار آن را داشته‌اند یا خیر.

تصاویر تولیدشده توسط کاربر به همراه مطالب به اشتراک گذاشته‌شده در کنار آن، یک تجربه کاربری جامع در اختیار بازدیدکنندگان می‌گذارد که باعث می‌شود بازدیدکنندگان احساس کنند واقعاً خودشان از محصولات استفاده و آن‌ها را امتحان کرده‌اند.

همچنین BOOM! یک UGC دیداری از طریق مسابقه عکس سلفی در وب‌سایت خود برگزار می‌کند. تصاویر در صفحه محصولات از مشتریان گرفته شده و در صفحه اصلی نمایش داده می‌شوند.

نکته مهم:

مشتریانی که نظر می‌دهند را تشویق کنید تا تصاویری که از خودشان گرفته‌اند و در این تصاویر محصولات شما نیز نمایش داده‌ شده‌اند را در نظرات خود بگنجانند. اگر فروشگاه آنلاین شما در رابطه با لوازم‌آرایشی است، از آن‌ها بخواهید تا قبل از خروج از وب‌سایت‌تان، یک تصویر سلفی از خود گرفته و در مکان مناسبی که برای این کار اختصاص داده‌اید، آپلود کنند. اگر فروشگاه شما در مورد لوازم هنری است، از مشتریان تصویری از یک کار تمام شده‌شان را بخواهید. می‌توانید با پیشنهادهای جذاب، با توجه به نوع کسب‌وکار خود، تصاویر بیشتری را از مشتریان به‌دست آورید.

 

MVGC، محتوای تولیدشده توسط کاربر را با تصاویری از محصولات ترکیب می‌کند

برای جواهرات و اکسسوری، تصاویری از محصولات، برای برجسته‌تر نشان دادن جزئیات آن‌ها، فکر خوبی است؛ ولی در این مورد معمولاً مشتریان با سؤالاتی (از قبیل آیا این محصول واقعاً برای تن آن‌ها نیز برازنده خواهد بود؟ با چه لباس‌هایی می‌توانند این زیورآلات را ست کنند؟ آیا این رنگ زیورآلات برای رنگ پوست آن‌ها نیز مناسب است؟)، درگیر خواهند شد.

 

MVMT، به این نگرانی‌های مشتریان به‌خوبی پاسخ داده است. کاری که این کمپانی انجام می‌دهد، استفاده از تصاویری از اینستاگرام در کنار تصاویر محصولات خود است. درواقع تصاویری از افرادی که از زیورآلات و اکسسوری‌های این کمپانی استفاده کرده و با آن عکس گرفته‌اند.

 

MVMT با استفاده از محتوای تولیدشده توسط کاربر در کنار تصاویر اصلی محصولات در صفحه محصولات، همچنین قرار دادن تصاویر واقعی که از اینستاگرام برداشته شده، در این صفحه، به مشتریانش این امکان را می‌دهد تا درک درستی از محصولات داشته باشند و شباهت رنگ پوست و استایل افرادی را که از آن‌ها استفاده می‌کنند را با رنگ پوست و استایل خود، بررسی کنند؛ و به‌طور دقیق استایلی که با این محصولات برایشان ایجاد خواهد شد را در ذهن خود تصور کنند.

نکته مهم:

استفاده از تصاویر اجتماعی با منابع مرتبط، به خریداران کمک می‌کند تا تصاویری واقعی از محصولات را مشاهده کرده و رنگ و اندازه آن‌ها را به‌طور ملموس‌تر درک کنند.

 

ساموئل هوبارد​، از محتوای تولیدشده توسط کاربر در دیزاین صفحه اصلی خود استفاده می‎‌کند

عدم اعتماد می‌تواند یک فاکتور بزرگ در اولین بازدید از یک برند آنلاین باشد. استفاده از مطالب و تصاویری که از طرف مشتریان معتبر تهیه شده است، در مورد کیفیت کالا و صداقت برند به مشتریان جدید قوت قلب می‌دهد.

زمانی که صفحه اول به‌گونه‌ای طراحی شود که محتوای تولیدشده توسط کاربر (درواقع تجربه‌های کاربران) را نیز در برگیرد، توجه بازدیدکنندگان وب‌سایت به تجربه‌های مشتریان قبلی جلب شده و به‌سوی مراحل بعدی در خریدهای آنلاین پیش‌ می‌روند.

ساموئل هوبارد، در بخش اصلی صفحه‌ی اول وب‌سایت‌ خود، تصاویر و تجربه‌های مشتریان را قرار داده است تا بتواند رضایت مشتریان قبلی را نشان داده و بازدیدکنندگان را به خرید دلگرم‌تر کند.

نکته قابل‌توجه:

از UGCهایی که یک استفاده خاص و یا یک مزیت مهم محصولات را نمایش می‌دهند، استفاده کنید. برای مثال اگر یک محصول برای هدیه دادن و یا برای استفاده در موقعیتی خاص مناسب است، می‌تواند در صفحه اصلی برای تشویق کردن بازدیدکنندگان و ایجاد اعتماد در آن‌ها، استفاده شود.

 

CAMPUS PROTEIN مشکلات موجود در این صنعت را می‌سنجد

مشتریان هر کسب‌وکاری، دغدغه‌ها و مشکلات منحصربه‌فرد خود را دارند. پرسش از خریداران پیشین به در مورد ارزیابی معیارهای مرتبط با کسب‌وکار شما، به‌عنوان قسمتی از مرور و توضیح محصولی که خریده‌اند، باعث می‌شود تا خریداران جدید با استفاده از این اطلاعات مرتبط و معتبر، احساس اعتماد بیشتری به کسب‌وکار شما داشته باشند.

 

CAMPUS PROTEIN از مشتریانی که قبلاً از این فروشگاه خرید کرده‌اند، درخواست می‌کند تا به طعم محصولاتشان امتیاز دهند. یکی از فاکتورهای مهم در هنگام خرید مواد خوراکی، خوشمزگی و طعم آن است. CAMPUS PROTEIN با درخواست از مشتریان سابق به امتیاز دادن به طعم محصولاتی که قبلاً از این فروشگاه خریداری کرده‌اند و قرار دادن نتایج آن در صفحات محصولات به بازدیدکنندگان اطمینان می‌دهد که به فکر دغدغه عدم اعتماد آن‌ها بوده و در جهت رفع آن تلاش می‌کند.

 

نکته مهم:

وقتی تصمیم می‌گیرید که از بازدیدکنندگان، ارزیابی چه پارامتری را بخواهید، از زاویه مشتری به آن نگاه کرده و دقت کنید که در مورد کسب‌وکار شما، چه چیزی دغدغه مشتریان است؟ شما چه اطلاعاتی را بیشتر دوست دارید که از خریداران قبلی به دست آورید؟ می‌خواهید با چه اطلاعاتی با بازدیدکنندگان ارتباط بیشتر برقرار کنید؟

 

ادامه مطلب را در قسمت بعد دنبال کنید