بازاریابی دهان‌به‌دهان در بستر وب (قسمت سوم)

در پست‌های قبلی به اینکه محتوای تولیدشده توسط کاربر چگونه استراتژی همه‌جانبه شما را قدرتمندتر می‌کند و چگونه می‌توانید از UGC در تجارت الکترونیک استفاده کنید و روش‌هایی که می‌توان از آن‌ها در استفاده از قدرت UGC برای رشد کسب‌وکار استفاده کرد اشاره کردیم.

قسمت سوم را با اشتباهاتی که در UGC ممکن است رخ دهد ادامه‌ می‌دهیم.

بخش چهارم:

اجتناب از اشتباهاتی که در UGC ممکن است رخ دهد

اگر محتوای تولیدشده توسط کاربر به‌طور مناسب مورد استفاده قرار گیرد، در رشد و افزایش رنکینگ وب‌سایت به‌عنوان تسریع‌کننده عمل می‌کند، ترافیک وب‌سایت را بالا برده و باعث افزایش فروش می‌شود. همه‌ی ما در بازدید از وب‌سایت‌ها، محتوای تولیدشده توسط کاربر زیادی را دیده‌ایم که بر روی ما تأثیر گذاشته‌اند. می‌توانیم از طراحی زیبای آن‌ها، استراتژی برقراری ارتباط خلاق آن‌ها و نتایج مقیاس‌پذیر آن‌ها، الگو برداریم.

 

اما در هنگام تلاش برای به‌دست آوردن مزیت‌های واقعی استفاده از UGC در برندسازی، تعدادی اشتباهات کلیدی وجود دارد که باید آن‌ها را بدانید و برای اجتناب از آن‌ها تلاش کنید. در ادامه 5 مورد از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که باید برای حداکثر بهره بردن از تأثیرات استراتژی UGC ازآن‌ها پرهیز کنید، آورده شده است:

 

اشتباه شماره 1: نشر بدون اجازه صاحب محتوا

حقوق مالک اثر را در اولویت‌های کاری خود قرار داده و اطمینان حاصل کنید که تنها با اجازه‌ی صاحب محتوا، آن را منتشر می‌کنید. زمانی‌که کاربر بهطور داوطلبانه محتوایی را ایجاد و منتشر می‌کند این به معنای رضایت مشتری است و می‌توان این اطمینان را داشت که شما از سوءتفاهم های احتمالی در آینده در امان خواهید بود.

 

با انجام این کار می‌توانید مطمئن شوید که حقوق مالکیت معنوی را با تمام جزئیات آن در شرایط و ضوابط خود آورده‌اید. با رعایت این اصول قانونی برای مدتی، افراد بسیاری با اطمینانخاطر مشتاق خواهند بود تا توسط برند شما دیده شوند.

 

چگونه از این اشتباه اجتناب کنیم؟

مطمئن شوید که هنگام آپلود، از کاربران در مورد رضایت از نشر آن اجازه می‌گیرید. همچنین به مشتری اطلاع دهید که محتوایی را که ایجاد و با یک هشتگ مخصوص در شبکه اجتماعی و یا به‌عنوان کمپین UGC در وبسایت‌تان منتشر کرده است، ممکن است توسط شما در کانال بازاریابی دیگری نیز استفاده شود.

 

اشتباه شماره 2: استفاده از UGC فقط برای یک‌بار

محتوای تولیدشده توسط مشتری نظیر تصاویر ایجادشده توسط مشتری، نظرات و سؤال و جواب‌ها، باید بیشتر از یک‌بار در دید عموم قرار داده شوند. استفاده مجدد از UGC در کانال‌های بازاریابی متعدد باعث دوام هرچه بیشتر محتوا می‌شود.

 

چه زمانی که شروع به جمع‌آوری مطالب و تصاویر مشتریان کرده‌اید و یا که یک برند معروفی هستید و کاربران خودشان مشتاق به ایجاد UGC برای شما هستند، در هر دو صورت،نشر چندین‌باره هدفمند آن باعث چندین برابر شدن ارزش هر محتوا می‌شود.

 

چگونه از این اشتباه اجتناب کنیم؟

برای اینکه اندوخته محتواهای مشتریان را غنی‌تر کنید، هر یک از آن‌ها را بررسی کرده و از بین آن‌ها، محتوایی که بیشتر مورد استقبال عموم قرار گرفته است را انتخاب کنید. این محتوای منتخب را می‌توانید در کمپین‌های آتی خود استفاده کرده و یا برای افزایش نرخ کلیک تبلیغات شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک و اینستاگرام آن‌ها را در این شبکه‌ها پست کنید.

 

اشتباه شماره 3: بد جلوه دادن کامیونیتی‌ که راه انداخته‌اید

یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین جنبه‌های محتوای تولیدشده توسط کاربر، چگونگی بازگو شدن آن است. به‌گونه‌ای که به بازدیدکنندگان این اجازه را بدهد تا اطلاعاتی مرتبط که توسط منابع مرتبط و قابل‌اعتماد (توسط خریداران پیشین) تهیه شده است را ببینند.

 

زمانی که اشتیاق و دغدغه‌ها بین بازدیدکنندگان وب‌سایت و افرادی که قبلاً از آن خرید کرده‌اند، به اشتراک گذاشته می‌شود، برای برند شما اعتماد ایجاد می‌کند و می‌تواند مشتریان بالقوه را تحت تأثیر قرار دهد.

 

نمایش مطالبی که تجربه‌های مشتریان را با جزئیات نشان می‌دهد، حتی اگر آن مطالب به نکاتی منفی در مورد محصول شما اشاره‌کرده باشند، به‌طور مثبت بر روی تصمیم به خرید بازدیدکنندگان و شفافیت تبلیغات تأثیر خواهد گذاشت و تصویر برند شما را در ذهن مخاطب، مورد اعتماد جلوه خواهد داد.

 

هم شما و هم افرادی که قصد خرید دارند، علاقه‌مند هستید تا این افراد زمانی که می‌خواهند در مورد خرید تصمیم بگیرند، هر چه بیشتر در مورد محصولات شما اطلاعات کسب کنند.

 

برای نمونه، ممکن است یک شخص از محصول شما به‌عنوان یک روسری استفاده کند، درحالی‌که دیگری از آن به‌عنوان رومیزی استفاده می‌کند و حتی شخص دیگری به نحو دیگری از آن استفاده می‌کند. اگر شما در حیطه پوشاک و اکسسوری فعالیت می‌کنید، راحتی و متناسب بودن آن در مشتریان متنوع بسیار متفاوت خواهد بود.

 

 

اشتباه شماره 4: اجازه دادن به انجام مکالمات غیر مهم و کم‌رنگ

تعامل با مشتری باعث تقویت محتوای تولیدشده توسط مشتری شده و برعکس، محتوای تولیدشده توسط مشتری، تعامل با مشتری را تقویت می‌کند. از UGC استفاده کرده و با تأکید بر روی مهم‌ترین آن‌ها، مشتریان را به تولید بیشتر از این نوع محتواها تشویق کنید.

ایجاد ارتباطات واقعی بین فروشگاه و مشتریان‌تان، باعث تقویت ارتباط و افزایش وفاداری برند می‌شود.

 

          چگونه از این اشتباه اجتناب کنیم؟

به مطالب و عکس‌هایی که به نام برند اشاره‌کرده‌ و یا از هشتگ‌های مرتبط استفاده کرده‌‌اند، توجه نشان دهید. مثلاً می‌توانید آن‌ها را پسند کرده، به آن‌ها نظر دهید و مطالب یا عکس‌های ایجادشده توسط مشتریان مشتاق خود را در صفحه خود به اشتراک بگذارید. همچنین اطمینان حاصل کنید که به پرسش‌های مشتریان به‌سرعت پاسخی موثق و معتبر می‌دهید.

 

 

اشتباه شماره 5: نادیده گرفتن نیازهای اساسی مشتریان 

خلاقیت یک جزء بسیار اساسی در جذاب‌تر شدن UGC، هم برای برند و هم برای کامیونیتی آن، محسوب می‌شود. علاوه بر همه این‌ها، کمپین‌های موفق باید هویت برند شما را بازگو کرده و به‌طور مؤثر توجه و مشارکت مشتریان شما را جلب کند.

 

اگر یک کمپین UGC در راستای اهداف برند شما نباشد، مشتریان برای نظر دادن و مشارکت در آن علاقه‌ای نشان نخواهند داد. تنها باید از آن‌ها درخواست محتوایی مناسب و مرتبط همچنین به شیوه‌ای مناسب را درخواست کنید.

 

بهترین کمپین‌های بازاریابی محتوایی مشتری می‌تواند مشتریان شما را به مشارکت ترغیب کرده و به اهمیت فردیت و شخصیت‌شان دلگرم کند. روش‌های مؤثر بسیاری با توجه به مواردی همچون چگونگی برقراری ارتباط کاربران با برند شما، تولیدات کمپانی شما و هویت برند شما وجود دارد که می‌تواند به این کار تحقق بخشد.

 

چگونه از این اشتباه اجتناب کنیم؟

مستقل از همه‌چیز، به این مورد فکر کنید که چه چیزی باعث می‌شود تا محصولات شما موردعلاقه مردم واقع شود و کمپینی را که ترتیب داده‌اید باعلاقه و اشتیاق افراد هماهنگ سازد.

 

                نتیجه‌گیری

محتوای تولیدشده توسط کاربر، روی محتوای‌ شما در استراتژی بازاریابی همه‌جانبه،نقش محوری را بازی می‌کند. با استفاده از تخصص مشتریان‌تان می‌توانید از حرف‌های آن‌ها به‌عنوان یک مشاور مورد اعتماد در مورد محصولات خود، در هنگام گفت‌وگو با مشتریان بالقوه، استفاده کنید. با برجسته کردن و پاداش دادن به محتوای تولیدشده توسط کاربر در استراتژی‌های بازاریابی‌تان، می‌توانیداعتبار محتواهای خود را نزد بازدیدکنندگان افزایش دهید.

 

درنهایت، محتوای تولیدشده توسط مشتری، در ایجاد همهمه پیرامون محصولاتتان کمک می‌کند. همه‌ی این‌ها در کنار هم باعث می‌شوند تا بازاریابی شما دارای تطابق زیادی با حیطه فعالیت‌تان باشد، در نظر کاربران برجسته و قابل‌توجه‎‌تر جلوه کند و اطلاعات مناسب زیادی را در اختیار مشتریان بالقوه شما قرار دهد. همچنین باعث می‌شود، حتی مدت‌ها پس‌ازاینکه مشتری پرداخت را انجام دهد، ارتباط آن‌ها با شما همچنان ادامه داشته باشد.

 

مشتریانی که از خرید از شما رضایت دارند، یکی از ارزشمندترین منابع در بازاریابی هستند. با ایجاد احساس ارزشمند بودن در آن‌ها، برقراری ارتباطات مؤثر با آن‌ها و همچنین قدردانی کردن، آن‌ها را به تولید UGC تشویق کنید، درواقع تولید محتواهایی که می‌توانید از آن‌ها در مراحل خرید آنلاین استفاده کنید.